Superbygge. Nyléns tävlingsmasklin Yellow Rosa Texas: 1000 hk!
Superbygge. Nyléns tävlingsmasklin Yellow Rosa Texas: 1000 hk!

Färdigtrimmat inför årets mc-säsong

Säsongen för mc-vännerna har redan börjat. Många putsar och glädjer sig till de första varma åkturerna. Men få slår Ulf ”Skutt” Nylén i Sjöröd utanför Fjällbacka.

ANNONS
|

Trots att man möter fler än tio motorcyklar snyggt uppradade när man stiger in i den gamla Ica-affären i Sjöröd, luktar det inte så mycket bensin. Vi förstår snabbt att bensinen i stället rinner i ådrorna hos Ulf Nylén, 51, som vårdar både egna och andras motorcyklar i affären.

Den har han köpt enkom för att få plats till sitt liv intresse: Motorcyklar. En av motorcyklarna är på 2760 kubik, drar tio liter på en minut och har så hård kompression att man måste använda startmotorn till en Scania Vabis-lastbil med V8:a dieselmotor för att få fart på den. Att den sedan kommer upp i toppfarten 337 km/tim på 6,7 sekunder visar att det inte är kvällsturer till korvkiosken i hamnen i Fjällbacka som är syftet.

ANNONS

Redan när Ulf var sex år och såg en motorcykel köra runt i full fart i en tunna av så kallade dödsryttare - något som var vanligare då än nu - bestämde han sig för att det där skulle han göra. Så blev det och motorintresset tog fart på allvar med en gammal rödmyra, en Puch Dakota och en Honda CB 125 som kan byggde om direkt.

Då var Ulf 15-16 år gammaI. I dag delar han sin fritid mellan dödsrytteri i tunna, dragracing och lite finåkning på HD när tiden medgiver. Han har också tagit upp hobbyn att renovera gamla Indian-motorcyklar. Den senaste renoverade Indianen är från 1928 och hittades i en lada i Bullaren, där den stått i decennier.

– En fantastisk maskin, säger Ulf som renoverat det här exemplaret med reservdelar importerade från hela världen.

Han visar den särskilda handdriva oljepumpen som man kan ta till för att oljesmörjningen ska fungera bättre vid långa uppförsbackar. Han kickar igång den 98 år gamla motorn som stånkar av vällust.

Efter 30 års mekande, internationellt tävlande och sex dragsters har Ulf Nylén med sitt Skutt Racing blivit ett begrepp i mc-värden och en kändis även utomlands. Flera resor och tävlingar med dragbike i Europa och USA har gjort Ulf till ett ganska omtalat namn i den speciella dragstervärlden.

ANNONS

Dragracing, när man släpper loss fantomkrafter under några sekunder och balanserar motorcykeln med kroppen så att den inte välter i 300 km i timman, ser livsfarligt ut för en oinvigd.

– Det är klart att det går undan. Men någon har räknat ut att det är fler män som bli ihjälslagna av sina fruar än det dör förare i dragbike-tävlingar, säger Skutt och pekar på en extra säkerhetsåtgärd.

Den stora tunga motorn i ramen har extra band runt sig i händelse av att den skulle explodera vid fullt gaspådrag. Bränslet är nämligen nitrometan och högexplosivt.

– Skulle olyckan vara framme kommer ju motorn rakt upp genom ramen och det är ju inget man önskar sig, säger han.

Runt Skutt Racing finns ett antal sponsorer. Men att åka dragracing är dyrt. En bra hoj kan kosta 100 000 dollar.

Vad blir nu nästa utmaning?

– Kanske veteranflyg, säger Ulf.

Det var det där med bensinen i ådrorna. Och risktagandet.

Webb-tv

Se Skutt på Bohuslaningen.se när han kör en Indian från 1928, som det tagit två år att renovera. Se också Nylén berätta om sin dragster.

Fakta: Skutt Racing

Enskild firma med sponsorer som stöttar Ulf Nyléns tävlingsverksamhet.

Ulf Nylén: 51 år, fabriksarbetare med omfattande mc-hobby.

Familj: I första hand många motorcyklar.

Favoritmärke på mc: Harley Davidsson. Även den stora dragstern han tävlar med just nu bygger på en HD-motor.

Prestation på bana: 402 meter på 6,68 sekunder och toppfart 337 km/tim.

Framtidsplan: Att bygga en egen motorcirkus med ”tunna” bakom affären och att köra i den med Indian.

Gott råd från Ulf: Kör man runt i tunna och tappar synen beror det på att det går för fort. Sänk farten.

Olyckor i mc-sammanhang: Armbrott, nyckelbensbrott (båda olyckorna i tunna), Samma typ av skador i dragracing.

ANNONS