Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Försök till bedrägeri
 tror kriminalteknikern

Agne Knutsson, 78, kommer aldrig att glömma.Men han hoppas fortfarande att hela sanningen ska komma fram.– Fast det ska mycket till och jag tvivlar på att det går.

Agne Knutsson, i dag pensionär i Utby utanför Uddevalla, var kriminaltekniker och en av dem som utredde brandkatastrofen på Scandinavian Star.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

– Det var ett svårt uppdrag. Till slut fick vi inse att det här var alldeles för stort för vår lilla grupp. Vi hade inte de resurser som behövdes, berättar han.

Agne påminns ofta om Scandinavian Star. Inte minst genom de privatpersoner, som fortfarande lägger ner sin själ i att försöka rota fram sanningen och få till stånd en ny rättslig prövning av katastrofbranden. Från början var det en trio – norske Terje Bergsvåg, svenske Hasse Magnusson, som själv förlorade två söner och en blivande sonhustru i branden, samt danske Mike Axdal – men i dag har Mike lämnat gruppen och kör vidare på sitt eget spår.

– Jag talar ofta med Terje och jag blir uppdaterad på det som händer kring deras utredning.

I dag är Agne Knutsson i Oslo för att delta i Stöttegruppens minnesceremoni och deras efterföljande möte. Tillsammans med Ingvar Brynfors, brandmästaren från Göteborg, som flögs i helikopter till den brinnande färjan, för att inleda kampen mot den förödande branden.

– Jag beundrar deras slit, säger Agne. Men jag tror som sagt att de inte kommer att nå ända fram.

En 37-årig dansk långtradarchaufför, som själv dog i lågorna, utpekades som den skyldige pyromanen. Ett utpekande som Agne anser vara felaktigt. Alla uppgifter tyder på att någon annan anlade branden på Scandinavian Star. Det kan ha varit delar av besättningen.

– Det var förmodligen ett försäkringsbedrägeri, säger Knutsson. Det finns så många detaljer som stödjer detta.

Enligt Agne var den första lilla branden ämnad att få igång brandlarmet, få upp alla passagerare på däck och i säkerhet, innan den stora branden skulle sättas igång.

– Men den första branden fick inte den avsedda verkan och den stora branden fick ett alldeles för häftigt förlopp. Därför dog så många.

Men det mest graverande beviset handlar om ett rör, som avsiktligt lossades, för att hydraulolja skulle sprutas ut över lågorna.

– Man till och med satte igång en pump för att få ut alla hydraulolja, påpekar Agne. När denna del av branden startade hade den 37-årige dansken varit död i många timmar...

– Tyvärr fick vi aldrig tid att undersöka detta under de dagar vi var ombord på färjan.