Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan skriver veckans mellan raderna.
Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan skriver veckans mellan raderna.

Bibeln är viktig för att förstå litteraturen

Hakon Långström: Förstår alla hur mycket bibelreferenser det finns?

ANNONS
|

Det sägs att Bibeln är världens mest spridda bok. Den finns i många hem i Sverige. Men läses den? En nyligen gjord SIFO-undersökning visar att bara 2 procent läser dagligen. Därtill 3 procent en gång i veckan, 2 procent en gång i månaden och 9 procent någon gång per år. 37 procent uppger att de läser ännu mer sällan och 45 procent svarar att de aldrig läser.

Det är bekymmersamt att så få läser som vi borde – varje dag. Bibeln verkar vara en svåröppnad bok! Samtidigt är det glädjande att 15 procent uppger att Bibeln har stor eller ganska stor betydelse för dem. Det går att läsa mer om undersökningen i Bibelsällskapets tidning.

ANNONS

Bibeln är den helige Andes redskap för att vi ska lära känna Gud och för att vi ska komma till tro och förbli i tron. Men Bibeln är också viktig för att förstå litteraturen. Där vimlar det av referenser till Bibeln och uttryck från den.

August Strindberg var i yngre år motståndare till kristendomen. Ändå finns det referenser till Bibeln i hans böcker. Fast få kanske förstår det idag. Att boktiteln ”Tjänstekvinnans son” anspelar på Första Mosebok kapitel 21 vers 10 måste man titta i en äldre Bibel för att se. ”Till Damaskus” anspelar på vad som hände Paulus på vägen dit. Apostlagärningarna 9:4.

Mot slutet av sitt liv fick Strindberg en helt annan inställning till kristendomen. Efter hans död besökte ärkebiskop Nathan Söderblom författarens sista hem i Blå tornet på Drottninggatan i Stockholm. På nattygsbordet fann han en bok som var oerhört mycket läst i Bohuslän, nämligen Magnus Friedrich Roos betraktelser i två band. Böckerna hade mängder av understrykningar och anteckningar i marginalen som Strindberg gjort. Särskilt viktig för honom verkar betraktelsen över Första Johannesbrevet 3:20 ha varit. Där kan vi läsa att ”om vårt hjärta fördömer oss så är Gud större än vårt hjärta och vet allt”. Ärkebiskopen läste detta bibelord vid Strindbergs begravning på Norra kyrkogården i Stockholm.

ANNONS

Bland Lars Gyllenstens boktitlar finns ”Kains bok” och ”Kains memoarer”. Vem Kain var kan vi läsa om i Första Mosebok kapitel 4. ”Så som i en spegel” finner vi Första Korintierbrevet 13:12. Det blev också titeln på en film av Ingmar Bergman.

Sara Lidmans titel ”Din tjänare hör” kan vi finna bakgrunden till i Första Samuelsboken 3:9. Torgny Lindgrens ”Ormens väg på hälleberget” anspelar på Ordspråksbokens ”Tre ting övergår mitt förstånd, fyra kan jag inte fatta”. Vilka de är finner du i kapitel 30 vers 19.

Per Lagerkvist ”Barabbas” är namnet på fången som Pilatus släppte fri istället för Jesus, se Matteus 27:16. Bakgrunden till Hjalmar Gullbergs ”Fem kornbröd och två fiskar” finns i Johannes 6:9. Bo Giertz roman ”Stengrunden” har titeln hämtad ur en av Jesu liknelser, den om såningsmannen i Markus 4:5.

Detta var ett axplock bland boktitlar. Anspelningar på bibelord finns det oerhört många av i litteraturen.

Om du nu slår upp åtminstone några av bibelhänvisningarna i den här krönikan så blir du en av de 200000 i vårt land som läser Bibeln denna dag!

Hakon Långström

ANNONS

ANNONS