Därför älskar jag pingsten!

Dan Blessed: Den som tror får den helige ande som gåva.

ANNONS
|

Tycker du att denna vecka har känts längre än vad den gjort tidigare? Kanske är det för att du som varit med ett tag kommer ihåg hur det var ”förr”, då vi alltid var lediga den här måndagen som passerat? Ledig måndag! 2005 togs denna dag, annandag pingst, bort som röd dag, men jag som pingstpastor tillåter mig själv att ändå dröja kvar i pingsten lite till. För mig är denna helg en av de viktigaste vi har under ett år.

Låt mig förklara varför: Jag älskar julen då vi firar och minns hur Gud själv valde att stiga ner på jorden för att igångsätta sin fantastiska räddningsplan – att ställa relationen mellan Gud och människa till rätta igen. Detta gjordes genom att Guds son Jesus föddes i ett stall och detta firas runt om hela jorden.

ANNONS

Jag älskar påsken, då vi i tacksamhet ser på Jesu död på korset för vår skull. Hans offer för att vi själva skulle slippa syndens konsekvens – döden. Fast han själv var utan synd så lät han all vår synd drabba honom, så att vi kan gå fria. Jag är så fascinerad av påsk-söndagens budskap om att döden inte kunde hålla honom, Han lever än idag!

Jag älskar Kristi himmelsfärd som hjälper mig att lyfta blicken mot tidens horisont och Jesu ord om att han nu beger sig till sin fader i himmelen för att be för oss och vaka över oss. Men att han också lovar att komma tillbaka en dag för att hämta alla som tror på honom till en evig fest i himlen.

Och så kommer Pingsten. 50 dagar efter påsken och 10 dagar efter himmelsfärden. Och nu sker någonting väldigt märkligt. Jesu löfte om att inte lämna oss kristna ensamma här på jorden infrias. Han sänder sin helige ande till oss. Den tredje personen i gudomen. Fullt ut Gud med allt vad det innebär. Men inte bara där uppe i himlen eller där borta för 2000 år sedan. Utan hit till oss. Nära. Ibland oss och även i oss som tror på honom. Hjälparen.

ANNONS

Den som tror på Jesus och vill följa honom lämnas inte till sitt eget öde eller till sin egen förmåga eller sina egna teorier. Den som tror får den helige ande som gåva. En hjälpare. Ett stöd. En ledsagare. Ett bollplank. Gud själv i oss och med oss. Wow!

Gud är inte längre långt borta på ett moln eller bara tillgänglig för vissa utvalda personer i vissa tider. Han är ständigt nära, närvarande och full av allt det som Gud är och har. Kraft. Visdom. Uthållighet. Kärlek. Glädje. Frid. Godhet. Listan kan göras lång. Allt det som vi människor behöver för att klara av livets vandring finns hos Gud och är nära oss genom den helige ande. Fantastiskt! Därför älskar jag pingsten!

Vi är många som har fått göra pingstens erfarenhet av att Gud blir verklig, nära och kraftfull i våra liv. Den vill han att även du ska få göra. Han vill att du ska få fira och leva i tacksamhet för julen, påsken, löftet om himlen men också löftet om att hjälparen vill komma till dig. Han finns på riktigt och vill uppfylla ditt liv. Be honom om helig ande och ge honom utrymme i ditt liv. Du kommer aldrig att bli den samme igen. Det blir fantastiskt! Gud vill vara nära dig genom sin Ande ...

ANNONS

Vägen dit går genom att du i en enkel bön bjuder in Jesus som herre i ditt liv och ber honom att sända sin helige ande till dig. Då kommer han ...

Gud välsigne dig!

ANNONS