Hakon Långström är präst i Svenska kyrkan.
Hakon Långström är präst i Svenska kyrkan.

Ett tal väl värt att tänka på

Hakon Långström skriver veckans Mellan raderna.

ANNONS
|

Har du tänkt på hur mycket talet sju betyder? Det finns en inbyggd sjudagarsrytm i skapelsen. Gud sade: Sex dagar ska du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herren din Guds sabbat. Då ska du inte utföra något arbete, inte heller din son eller dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, eller främlingen som bor hos dig inom dina portar. För på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och helgat den.

Vår veckovilas rytm är inbyggd i skapelsen från begynnelsen och välsignad av Gud.

ANNONS

De ateistiska revolutionärerna i Frankrike på 1700- talet och i Ryssland på 1900-talet ville bryta med denna bibliska regel och införde dekaden, en tiodagarsperiod istället för sjudagarsveckan. Men det fungerade inte för människorna orkade inte!

Talet sju i Bibeln är sammansatt av talen tre som står för Gud och fyra som är skapelsens tal. Summan, alltså sju, blir en symbol för Guds förbindelse med sin skapelse. Vi kan tänka på förbundet som gavs Noa med regnbågen med dess sju färger som symbol. Det viktigaste förbundet mellan människa och Gud är det i Jesus som också har namnet Immanuel som betyder Gud med oss.

Talet sju står för helighet och fullkomlighet. Veckans sjunde dag är sabbatsdagen, vilodagen. I Israel, på Bibelns tid, var vart sjunde år ett sabbatsår. Efter 7 gånger 7 år det vill säga 49 år kom ett jubelår. Mellan påsk och pingst går det än i dag 7 gånger 7 dagar. Pingstdagen betyder den femtionde dagen. Den sjuarmade ljusstaken som vi ser på israeliska mynt och i kolossalformat utan för Knesset, det israelska parlamentet, upplyste en gång Jerusalems tempel.

Vi har talet sju i Nya testamentet, med sju böner i Fader vår. Vi ska förlåta en människa 77 gånger – eller 7 gånger 70 – vilket står för hur många gånger som helst. Jesus säger sju gånger: Jag är. Det är det heliga gudsnamnet, JHWH på hebreiska. Jag är livets bröd, världens ljus, grinden in till fåren, den gode herden, uppståndelsen och livet, vägen, sanningen och livet och den sanna vinstocken.

ANNONS

7 gånger 10 som ger 70 blir en förstärkning av talet sjus karaktär av fullkomning. Jesus sänder ut inte bara de 12 utan 70 lärjungar att förkunna det glada budskapet om honom.

I Uppenbarelseboken hittar vi sju församlingar, sigill, basuner, vredesskålar och änglar. Även i andra sammanhang hittar vi talet sju. Det finns sju toner i C-durskalan – C, D, E, F, G, A, H – sen kommer C igen i nästa oktav. Kaldéerna kände för 3000 år sedan till sju himlakroppar, solen, månen, Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus. De har på många håll fått ge veckans dagar namn: Sunday, Saturday och så vidare.

Vi har de sju haven, världens sju underverk, sju sorters kakor, sjusovare, sju dygder och sju dödssynder. Många psalmer har sjuradiga verser. Uttrycket sjunde himlen kommer från senjudendomen.

Så nog är talet sju något att tänka på!

ANNONS