Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan i Uddevalla, skriver veckans Mellan raderna.

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Förlåt andra som du själv blivit förlåten

    Trots att vi själva har blivit förlåtna, så vägrar vi ibland att förlåta andra.

    Under februari har vi i Pingstkyrkan satt ”Relationer” som tema för våra gudstjänster. Så mycket i våra liv kretsar kring relationer och hur de fungerar. Goda relationer kan verkligen vara en stor källa till glädje och liv, samtidigt som motsatsen kan skapa otrolig smärta och tomhet i oss.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

    Men relationer är svårt. Dels att finna någon eller några som man kan få en djupare relation med. Dels att inte försvåra eller förstöra en relation. Det krävs ju ibland så lite för att såra någon eller skapa distans. Här kommer en av de främsta nycklarna till goda relationer in: Förlåtelsen.

    Bibelns budskap är genomsyrat av förlåtelse. Den uppmanar oss att förlåta och inte hålla oförrätter emot varandra. Men hur ska man kunna förlåta? Hur ska man kunna ge någon förlåtelse som har sårat mig eller gjort mig illa? Det är ibland lättare sagt än gjort. Som hjälp ger oss Jesus en berättelse om en man som var skyldig sin kung en enorm summa pengar. I dagens penningvärde cirka 60 miljarder kronor!

    Kungen kräver återbetalning, något som mannen inte kan. Då befaller kungen att allt som mannen äger, inklusive hans familj, ska säljas för att betala av skulden. Mannen vädjar om nåd och kungen beslutar då att förbarma sig över honom och efterskänka hans skuld och låta honom gå. Wow! Vilken lycka! Snacka om skuldsanering!

    På vägen ut från kungen möter mannen en person som är skyldig honom pengar. Cirka 100 000 kronor. En stor summa förvisso, men man skulle kunna tro att mannen som precis blivit av med ett skuldberg på 60 miljarder är redo att i sin tur efterskänka denna i sammanhanget lilla summa? Så är inte fallet. I stället tar han fast honom med ett strypgrepp och kräver återbetalning! Personen kan inte betala och trots att han ber om nåd så sätts han i fängelse. Kungen får reda på detta, griper mannen och återkräver nu även honom på hela summan på grund av hans agerande.

    Jesu budskap när han berättar detta för sina lärjungar är att vi som genom Jesus har fått alla våra synder förlåtna, också är skyldiga att förlåta varandra. Din och min synda-skuld är enorm. Vi har vänt vår skapare ryggen. Vi har struntat i hans ord och hans riktning för våra liv. Vi har valt vår egen väg och konsekvensen är en bruten relation med Gud och i förlängningen en evig död. Gud Fader valde ändå att genom att låta sin ende son Jesus dö för vår skull, erbjuda förlåtelse och försoning för var och en som tar emot den.

    Vår enorma skuld har efterskänkts när vi tar emot Guds nåd genom Jesus. Wow! Mer värt än en skuld på 60 miljarder! Han gav sitt eget liv för att jag skulle slippa den skulden!

    Ändå kommer vi till den punkt ibland, då vi själva har svårt att förlåta varandra. Vi beter oss precis som mannen i berättelsen. Trots att vi själva har blivit förlåtna, så vägrar vi ibland att förlåta andra. Gud vill något annat. Nyckeln för dig och mig är att i tacksamhet över att vi fått förlåtelse, ge förlåtelse. Att låta den kärlek som Gud visat oss ges vidare till andra.

    Självklart kan man inte tillåta att människor beter sig hur som helst. Givetvis behöver en del situationer och relationer redas ut mer djupgående. Men jag talar om en attityd av förlåtelse. Att inte välja att hålla en massa saker emot andra. Utan att praktisera nåd. För vi själva har ju fått ta emot så mycket nåd av Gud.