Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Förundran och stjärnstoft

    I denna ljuva sommartid när en vänlig grönskas rika dräkt har smyckat dal och ängar förundras vi över naturens skönhet.

    Bibeln vittnar om att Gud skapat allt. Dess skapelseberättelser skiljer sig från de som funnits hos de flesta folk, där skapelse sker genom kamp mot kaosodjur. Här är det ur intet, utan kamp.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

    Människan är skapad med drivkraft att upptäcka och förstå. Detta blir särskilt tydligt hos forskarna och konstnärerna. Men det gäller inte bara människan. Se på kattungens och hundvalpens nyfikenhet på omgivningen!

    Men vi behöver inte upptäcka allt på nytt i varje generation. Vårt skapelsegivna språk och dess möjligheter till kollektivt minne – fram till våra dagar i form av muntliga berättelser och skriven text – gör att vi kan överbrygga den enskilda människans relativt korta liv så att kunskap går vidare från generation till generation.

    Vi har med förundran kunnat utforska allt mer av naturens innersta beståndsdelar.

    Vår upptäckariver har samtidigt drivit oss allt längre utåt i utforskandet av kosmos. Från planeter till stjärnor, till galaxer och hopar av galaxer.

    Alla är vi skapade att dela stjärnornas stoft. Det är ett poetiskt ord – stjärnstoft. Men vad är det? Det är kol! Ett kemiskt ämne som kan bilda långa komplexa molekyler. Förutan det är liv som vi känner det inte möjligt.

    Forskarna har med förundran upptäckt att de fyra naturkonstanter som ingår i lagarna för gravitation, elektromagnetism och svag och stark kärnkraft, är så finkalibrerade att de möjliggör liv. En ytterst liten avvikelse från de värden två av dessa konstanter har, hade gjort att när kol bildats i stjärnornas inre atomugn, så hade det direkt ombildats till det tyngre ämnet syre. Då hade naturen saknat kol och vi hade inte funnits i brist på detta stjärnstoft. Att förklara detta med slumpen är extremt svårt.

    Kristna tror på en skapande Gud. En som inte bara skapade allt en gång och sedan vilar, utan som nyskapar och bryr sig om skapelsen.

    Men naturen ger en begränsad bild av Gud.

    Det finns mer att lära. När Paulus konstaterat att det är i Gud vi lever och rör oss och är till och att det är i Gud vi har vårt ursprung, så räcker inte det. Vi behöver lära om Gud genom hans ord. Paulus och Barnabas sade: Vi kommer till er med evangeliet, så att ni ska omvända er från tomma avgudar till den levande Guden.

    Gud gick in i sin skapelse, blev människa för att befria, inte bara människan, utan allt levande, från slaveriet under döden. Jesus är sann människa och sann Gud. Han visar vem Gud är. Vi kan lära av Jesus och av Guds helige ande som visar på Jesus. Och källan att ösa ur är Bibeln.

    Det finns inte bara naturlagar utan Guds lag till skydd för livet. Mitt i det som vill förstöra livet, ska vi stå upp för rätt och rättvisa, för djurens skydd och naturens skydd.

    Vi får leva i vördnad och vänligt värn av livet, i förundran upptäcka alltmer, glädja oss åt sommarens ljuvlighet och stämma in i allt skapats lovsång till Gud.