Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.
Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.

Varje sekund är en sekund av Guds kärlek

Tiden är en del av skapelsen. Vi påminns om det vid ett årsskifte.

ANNONS
|

Året är ju den tid jorden tar för att kretsa ett varv kring solen. Noga räknat är det 365 dagar, 5 timmar, 48 minuter och 45 sekunder eller 31 556 880 sekunder. Varje sekund är en sekund av Guds kärlek.

Vi har upplevt nästan hela år 2017. Det kristna nyåret firas under julen. Vi benämner åren efter Kristi födelse.

Jesus Kristus är densamme i går, i dag och i evighet. Så står det i Hebréerbrevets 13:e kapitel. Han är av evighet, hans existens börjar inte med att han växer under Marias hjärta. Då börjar människoblivandet. Men han är till av evighet, före tiden. Han var med vid skapelsen som Ordet. Johannes skriver ”utan Ordet är inget till som är till”.

ANNONS

Så blev han människa, predikade, botade sjuka, blinda, lama. Led döden, uppstod, försonade oss. Lever i evighet och verkar i sin kyrka. Allt fler har mött honom i ordet, i dopet, i nattvarden, kommit till tro, levt med honom, dött i tron på honom och fått gå in i evigheten med honom.

Så mycket har hänt oss under året: Det fina, det glada, det svåra, ja, kanske till och med det mycket smärtsamma. Jesus har varit densamme också i vårt i går; det gångna året. Han har funnits här med sin kärlek, kallat, tröstat, burit, varit med oss. Människor har kommit till tro på honom, för hans ord har förkunnats och det återvänder inte fåfängt. Många avvisar Jesus och hans ord, men det finns de som kommer till tro och förblir i tron. Runt honom är det så förunderligt stilla och heligt. In i den stillheten, in i den heligheten vill han ha oss.

Jesus Kristus är densamme i vårt i dag. Han vill vara med oss in i det nya året med glädje, tröst och hopp. Så mycket är osäkert men när han är med kan vi vara trygga. Han säger: ”Jag skall aldrig svika dig, aldrig överge dig”. I en värld full av svek och av svikna människor är detta ett glädjebudskap.

ANNONS

Jesus är densamme i evighet. Jesus i evigheten är inte en annan än den vi möter i Bibeln och i våra liv. Han vill att vi ska vara med honom i evigheten i himlen.

Hur var då året som snart är slut? Somligt vill vi inte minnas, somligt önskar vi hett att vi inte gjort, sagt eller försummat. För allt sådant finns Guds förlåtelse. Det vi har fått förlåtelse för får vi efter Guds exempel sänka i glömskans hav och säga oss: Gud har förlåtit det, det ska inte få plåga mig mer. Men har vi gottgjort det vi felat? Om inte kan det få bli en föresats för nya året att gottgöra. Det som var gott och väl får vi med glädje minnas. Och tacka för allt gott Gud gav och gjorde för oss under året.

Hur blir det nya året? Kanske känner vi mest oro och bävan. Kanske förväntan. Hur det än är och känns så vill Gud att vi ska gå in i det nya året som hans älskade barn, ha tillit till honom i allt. Och leva med Jesu kärlek som förebild och inspiration, se till de minsta, stödja och hjälpa dem som behöver det, hemma och utomlands.

ANNONS

Vi får sluta detta år i tacksamhet över Jesus Kristus, som är densamme i går, i dag och i evighet.

ANNONS