Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Här är Sveriges mest intresserade person

Inte mindre än 1000 personer deltog i tävlingen Sveriges mest intresserade person. Vann gjorde Christer Olsson, bosatt på västra Orust. Hans stora intresse för den tjeckiska traktorn Zetor 25 ledde fram till segern.

– Jag anmälde mig till tävlingen mest på skoj när jag såg en annons i tidningen Traktor för några månader sedan, säger Christer Olsson. Tävlingen är upplagd på ett sådant sätt att ett 70-tal olika tidsskrifter får lov att nominera en person i tävlingen.

Tidningen Traktor valde att nominera Christer Olsson som bor på Röd Norgård på Västra Orust tillsammans med sin fru Helen och barnen Jenny och Morgan.

De som deltog i tävlingen hade uppgett många olika typer av intressen. Det handlade bland annat om personer med ett stort intresse för mat, mode, smink eller träning. Christer Olsson har ända sedan barnsben haft ett brinnande intresse för veterantraktor, framför allt traktorn Zetor som tillverkas i Brno i Tjeckien. Det går inte att ta miste på ljudet från den röda traktorn när han kommer körande hemma på gården.

Sveriges mest intresserade person är ett projekt som initierat av cheferna på de ledande tidskriftsförlagen Bonnier Tidskrifter, Aller media, Egmont Publishing och Albinsson & Sjöberg. Ett syfte är att hylla tidskriftsläsarna och visa på tidskriftens betydelse för våra intressen.

– Jag blev mycket nöjd när jag fick reda på att jag hörde till de 70 som gått vidare i tävlingen.

Efter några veckor visade det sig att Christer Olsson hörde till de tio som gått vidare till slutomgången i tävlingen. Sedan visade det sig att han utsetts till Sveriges mest intresserade person.

– Det var någon på tidningen Traktor som ringde upp mig och berättade att jag vunnit. Några dagar senare åkte vi till Stockholm och fick ta emot priset. Det kändes overkligt att just jag fått utmärkelsen.

En del i priset är en resa till Zetors fabrik i Brno. Den första april åker Christer Olsson till Tjeckien tillsammans med fru och barn.

– Det ska bli kul att åka dit och titta på hur tillverkningen går till.

Nu är det inte första gången som Christer Olsson besöker den tjeckiske traktortillverkaren. De senaste två åren har Christer Olsson, som arbetar som försäljare av lantbruksmaskiner, även sålt de här traktorerna på den svenska marknaden.

– Det handlar om traktorer som är mycket populära i exempelvis Polen.

Christer Olsson har varit intresserad av traktorer sedan barnsben. När han var två år fick han sitta hålla i ratten på en traktor av modellen Zetor. När han fyllt sju år lärde han sig att köra traktorn. Vid tolv års ålder köpte han sin första traktor av farfar och det var samtidigt startskottet för hans stora intresse för veterantraktorer.

– Jag renoverade och gjorde i ordning min första traktor och den fungerar fortfarande bra.

I dag äger Christer Olsson 33 traktorer av märket Zetor. 23 av dessa är tillverkade från 1948 till 1961. Några har renoverats och är i skick som nya. Andra traktorer repareras och målas innan de går att använda.

Traktorerna visas bland annat upp på olika traktorutställningar runt om i Sverige. Vid ett tillfälle användes tolv av traktorerna vid en konsert på Tofta gård på Orust, ett musikstycke för tolv traktorer hade tagits fram.

– Det handlade bland annat om att vi startade och stängde av motorerna vid en speciell tidpunkt.

Christer Olsson har under årens lopp hittat äldre Zetor-traktorer som stått och förfallit. Den andra traktorn köptes i Dalsland som 17-åring. Priset var inte högt eftersom ingen trodde att den gick att starta. Men Christer Olsson skruvade på några ventiler och körde sedan hem traktorn till Orust, resan var 17 mil lång.

– Jag stannade visst och tankade traktorn i Uddevalla på vägen till Orust.

Image - 1
Image - 2
Image - 3
Image - 4

Ålder: 47 år.

Bor: – På Röd Norgård i närheten av Hälleviksstrand på västra Orust.

Civilstånd: – Gift med Helen, har två barn som heter Jenny och Morgan.

Yrke: – Säljer lantbruksmaskiner, bland annat traktorer av märket Zetor. Arbetar även en del hemma på gården.

Varifrån kommer det stora intresset för veterantraktorerna av märket Zetor? – Min farfar hade fastnat för detta märke och jag fick redan som ung möjlighet att köra de här fordonen. Det handlar om en traktor av mycket hög kvalité som håller i många år.

Är det någon annan i familjen som har fått ditt traktorintresse? – Både min son och dotter har fått en varsin traktor som jag renoverat och gjort i ordning. Båda två är intresserade av traktorer.

Intressen vid sidan av intresset för traktorer? - Jag tycker om att åka skidor och gillar att arbeta i skogen.

Svenskarna är ett intresserat folk. Och vi visar gärna upp våra intressen, framför allt hemma och i sociala medier. Samtidigt finns det intressen vi helst döljer och får försvara, som tv-spelande, jakt och viktminskning. Det visar rapporten Intressekompassen 2015 som bygger på en ny TNS Sifo-undersökning. Bakom rapporten står Sveriges ledande tidskriftsförlag.
Var femte svensk tycker att det är viktigt att visa andra att de ägnar sig åt sina intressen. För unga är det extra viktigt, 38 procent av unga kvinnor och 29 procent av unga män vill visa vad de gör på fritiden. Unga ser i större utsträckning än andra sina intressen som en identitetssymbol. Nästan var femte person under 30 ägnar sig åt sitt intresse just för att visa vilka de är.
Våra hem är skyltfönster för våra intressen
Nära hälften av svenskarna säger att de visar upp saker i sitt hem som anspelar på deras intressen. Vanligast är det bland unga (59 %), särskilt unga kvinnor (60 %). En av tio låter tidningar och magasin om sitt intresse ligga framme hemma. Resande, mat, hälsa, inredning och bakning är intressen vi extra gärna skyltar med genom att ha tidskrifter framme. Nästan var tredje svensk delar också med sig av sina intressen i sociala medier.
Intressena vi helst döljer
Var tionde svensk har något eller några intressen de undviker att prata om med andra. Många kvinnor undanhåller till exempel aktivt sitt intresse för politik, näringsliv och samhälle. Högst är siffran bland kvinnor över 50 år - 19 procent. Kvinnor mellan 30 och 49 år vill inte heller gärna berätta om att de är intresserade av viktminskning.
Män undanhåller sina intressen i högre utsträckning än snittet, särskilt unga män (18-29 år) där en av fyra säger att de har intressen de inte vill prata om. Framför allt dator- och tv-spel sticker ut som det intresse många har ljugit om och undanhåller. Tre av fem killar under 30 gillar dator- och tv-spel, men en av fyra undviker att prata om det.
– Spelande är ett av våra största fritidsintressen och Sverige är sedan länge en supermakt i spelsammanhang. Men spelbranschen är fortfarande relativt ung och svår att ta till sig för somliga. Precis som rockmusik gjorde i början så kämpar vi i spelbranschen mot fördomar. Förutsättningarna har dock aldrig varit bättre. Spelbranschen växer lavinartat och när den första spelande generationen nu har vuxit upp och skaffat sig egna barn kommer spelandet att ha en självklar plats i vår vardag och i samhället, säger Thomas Petersson, tf. chefredaktör Svenska PC Gamer.
En av tre svenskar uppger att de vid något tillfälle har fått försvara sitt intresse, extra vanligt är det bland unga och män. Förutom dator- och tv-spelande försvaras golfande, jakt och fiske.
Det är relativt ovanligt att vi ljuger om våra intressen bara för att framstå i bättre dager. Bland unga män och kvinnor är det dock något mer vanligt – 16 respektive 19 procent. De intressen vi tror får oss att framstå i bättre dager är framför allt kopplade till hälsa, sport och samhälle.

Kort om svenskarnas intressen
•Varje svensk har i snitt sex intressen.
•Vi ägnar i snitt 53 minuter om dagen eller 27 timmar i månanden åt våra intressen.
•Vi lägger i snitt 1012 kronor i månaden på våra intressen. Män lägger 20 procent mer än kvinnor.
•En av tre svenskar vill ha fler intressen, framför allt unga personer, stockholmare och göteborgare.
•Tre av fyra svenskar tycker att andra personer blir mer intressanta om de har ett intresse.
•Svenskarnas vanligaste intressen är musik (38 %), litteratur, läsning och skrivande (37 %), resa (36 %), film (34 %) och mat (31 %).
•När svenskarna uppger sitt allra största intresse - med bara ett möjligt svarsalternativ – toppas listan av läsning, resande, dator- och tv-spel, fotboll och mat.
•21 procent av svenskarna har blivit nyfikna på nya intressen efter att ha läst en tidskrift.
•1 av 5 uppger att de läser tidskrifter som en del av sitt intresse.
•Varannan kvinna tycker att gemensamma intressen är viktigt i valet av partner – fyra av tio i hela befolkningen.

MEST LÄST