Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Foto: KBV 307/Kustbevakningen

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Koster hotas åter av Godafoss olja

Det tidigare grundstötta fartyget Godafoss befann sig på onsdagsmorgonen sydväst om Falkenberg. Under vägen från haveriplatsen har det dock läckt olja. Nu driver oljeklumpar i nationalparken Kosterhavet.

Vid 13-tiden i går upptäckte kustbevakningens flyg ett över fem mil långt bälte av bunkerolja längs Bohuskusten.
– Det är olja som spolats ur tankarna när det kommit in vatten i hålen, säger Gunnar Persson, förundersökningsledare på kustbevakningen.
Bältet består både av tunnare oljelager på havsytan och tjocka klumpar. En del av oljebältet driver just nu i det känsliga Kosterhavet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Snart når oljan dessutom svenska stränder.
– Vi räknar med landpåslag under onsdagen om den senaste prognosen från SMHI stämmer, säger han.
Exakt vilken omfattning oljeläckan riskerar att få är ännu osäkert.

– Vi väntar på ett norskt flygplan. Under dagen går vi upp med eget flyg, säger Ragnhild Bussqvist vid Kustbevakningen till TT.
Trots att Godafoss lämnade Hvaler i går eftermiddag slog ingen på fartyget larm om oljeutsläppet.
– Det är föremål för en förundersökning som leds av miljöåklagaren nu, säger Gunnar Persson.

Kustbevakningen har nu återigen fått mobilisera mot norra Bohuslän för att kunna hantera oljeläckan.
Andra enheter är på väg för att ta upp den olja som läckt i ett stråk längs kusten.
Godafoss har sedan i går varit på väg till Odense i Danmark för reparation. Hon har omväxlande gått för egen maskin och med assistans av bogserbåtar.
Att oljan återigen läcker ur fartyget är enligt kustbevakningens analys en kombination av olika omständigheter. Dels går hon nu i något varmare vatten. Det gör att oljan blir mer lättflytande. Dels pressas vatten in i de skadade tankarna. Det skapar en cirkulation av innehållet där och en del olja pressas ut.
Att tankarna fortfarande innehöll olja beror enligt Kustbevakningen på att det inte är möjligt att tömma ett fartygs oljetankar utan hjälp av en torrdocka.