WILLIAM LJUNGQVIST. Dals Långed. Gräns: Utomhus-Inomhus "Jag tycker att vara inne och ute är ganska viktigt. Om man är ute så får man frisk luft, men det är bra att vara inne också. Jag tycker att vara ute på vintern och vara inne på sommaren är bra." Del ar projektet Borders.
WILLIAM LJUNGQVIST. Dals Långed. Gräns: Utomhus-Inomhus "Jag tycker att vara inne och ute är ganska viktigt. Om man är ute så får man frisk luft, men det är bra att vara inne också. Jag tycker att vara ute på vintern och vara inne på sommaren är bra." Del ar projektet Borders.

Not Quite samarbetar över hela Europa

Konstnärskollektivet Not Quite i Fengersfors bruk är kulturarbetare som tar aktiv del i europeiska samarbeten.

ANNONS
|

Sedan flera år tillbaka är Not Quite med i nätverket Trans Europe Halles, med medlemmar över hela Europa och kontor i Lund. Gemensamt för medlemmarna är att de är kulturarbetare som alla befinner sig i gamla industribyggnader i Europa.

– Vi gick med för att få kontakter. Vi kan inte bara sitta här ute och skåda i egna navlar, säger Not Quite-konstnären Sara Vogel-Rödin.

– Man bygger inte ett EU-projekt fort. Man måste ha kontakter för att finna samarbetspartners.

Not Quite väntar just nu på besked om stöd från EU:s nya kulturprogram för projektet Europe Grand Central. Fengersforskollektivet är projektägare och ytterligare fem organisationer från Trans Europe Halle ingår.

ANNONS

Arbetet utgår från det Border-projekt som journalisten, fotografen och Not Quite-medlemmen Markus Haraldsson sedan sex år tillbaka driver tillsammans med den amerikanske datautvecklaren Christo de Klerk.

De har rest i olika länder och hållit workshops med invånarna i bland annat Palestina, Ryssland och Sydafrika på temat gränser. Deltagarna har med ett verktyg utvecklat av Christo de Klerk kunnat beskriva sina gränser, fysiska och personliga, och de gränsöverskridanden de varit med om. Beskrivningarna laddas upp i gemensam databas, där alla kan ta del av dem. Därmed har människor på vitt skilda platser kunnat känna igen sig i varandra och upptäcka hur lika de kan vara.

Utställningar som knyter samman beskrivningarna har redan hållits i Steneby och på Arbetets museum i Norrköping. Visionen är en jättelik utställning I december nästa år i Grand Central Terminal i New York, där runt 60 000 personer passerar varje dag, alla på olika sätt på väg att korsa gränser, som mellan hemmet och arbetet, hotellet och sevärdheten.

När de nu vill utvidga Borders till ett EU-projekt med sex deltagare handlar det om skapa förståelse över gränser.

– Alla deltagarna är inne processer där man jobbar med utsatta människor, som flyktingar eller säger Sara Vogel- Rödin

För Not Quites del gäller det om nyanlända flyktingar i Åmål som ännu inte fått uppehållstillstånd. Det är svårt för dem att få kontakt med svenskar och det har fått Not Quite att fundera över vilka sätt det kan finnas att skapa kontakt, överbrygga gränserna.

ANNONS

– Vi arbetar ju med hantverk och vi tänker oss att handens arbete skulle kunna öppna för möten, om de som redan bor i Åmål gör något tillsammans med de nyanlända, som att smida eller trycka batik, förklarar Sara Vogel-Rödin.

Europe Grand Central 2014-16

Projektägare: Not Quite, Fengersfors

Partners: Kulturzentrum Schlachthof (Bremen, Tyskland), Laminarie DOM (teater, Bologna, Italien), Vyrsodepseio (teater, Aten, Grekland), Workshops of Culture (kulturcentrum, Lublin, Polen), Roberto Cimetta Fund (Paris, Frankrike).

Mål: förändra inställningen till gränser från misstänksamhet till nyfikenhet, stärka tysta grupper genom berättande, utarbeta och sprida metoder för interaktion med allmänheten.

De lokala projekten ska starta sommaren 2015. Temat är gränser. Alla utgår från verktyget Bordr.

ANNONS