Lyckorus med Looptroop-ikonen

Recension. Som en pepp inför sommarens Solid Sound gled hiphoparen Promoe in på scen i sin blåa kostym och sina lika blåa sneakers på Mortens scen under fredagen. Och artistvalet kunde inte ha blivit en bättre start.

ANNONS
|

I sällskap på scen av Tommy Isacsson, också han från Looptroop Rockers (gruppen som för övrigt har hållit på i över 25 år och i år valdes in i Swedish Music Hall of Fame) och Sandra Eberskoug från Ambivalensen, med en rejäl pipa för att låna Promoes egna ord, så var det mer än bara Promoes kväll.

Utifrån en bred repertoar med gammalt och nytt spelades allt med energi och glädje.

Många gånger fungerade Promoe och Sandra Eberskoug som en duo, och hon imponerade både som sångerska och rappare. Samtidigt visar Promoe gång på gång prov på att han är en stjärna på den svenska hiphophimlen. Från snabb rapp till långsam, från svenska till engelska, har han en beundransvärd mångsidighet. Vilket också visar sig när han går över i låtar åt reggae-hållet i både tempo, stil och textmässigt till exempel Lullabies to myself eller Never follow.

ANNONS

Som det lätt kan bli på Mortens var även fredagen en intim spelning, trots att lokalen stundtals var fylld.

Det var något Promoe både utnyttjade och uppskattade. Som van scenartist stannade han upp och lät publiken önska låtar och pratade och skrattade med dem. Även om han sa att det var en mindre spelning var det inget hinder för att köra hårt i det som blev över en timma.

Kvällens höjdpunkter är flera

Dekadansen som fick folk att jubla innan den ens satt i gång. Mammas gata var en annan med stark allsång där publiken fyllde i refrängerna i glädje, trots textens vemod. Och slutligen These Walls Don’t Lie, som nog räknas som Promoes signum, där publiken både dansade och pumpade med armarna.

I sin helhet tycker jag dock att höjdpunkten var det nya inslaget med Sandra Eberskoug som fyllde i Promoes musik på ett nytt sätt.

Till exempel körde de låten Legender från den senaste plattan, där artisten Parham är med. I den gjorde de en flirt med Amy Winehouse med en kort sekvens av refrängen på låten Rehab. Och schyssta övergångar till andra låtar är något Promoe gör bra överlag.

Något som ger kvällen starka pluspoäng är Promoes ovanliga ödmjukhet till både sina medarbetare på scen och publiken. Där han efter spelningen stannar kvar och tar selfies, skakar hand och ger high fives och pratar med publiken.

ANNONS

Pontus Johansson

ANNONS