– Det känns fantastiskt, det har varit en lång produktionstid, säger konstnären Pål Svensson.
Det var för fem år sedan nu han vann tävlingen som Malmö stad genomförde i samarbete med Malmö Planterings- och Försköningsförening. Pål själv har ingen personlig relation till Malmö. Men precis som hemstaden Göteborg och Hunnebostrand, där han även är mycket, så ligger Malmö vid vattnet.
– Jag tyckte platsen verkligen var spektakulär. Malmö är så platt, så det är inte på många ställen man ser vattnet. Men det gör man här vid den här vid inre hamnen. Jag kände att jag verkligen ville vinna tävlingen så jag gjorde en mycket fin skiss åt juryn, för att visa hur fantastiskt läge det var.
Påls skulptur Utblick/Inblick kommer nu att knyta ihop de nya stadsdelarna i Västra Hamnen med den historiska stenstaden. Stenen han använde är diabas.
– De ville ha en skånsk sten. Diabas är deras svarta guld.
Stenblocket på så där en 60 ton köptes dock i Småländska Elmhult, för att sedan fraktas upp till Bohuslän och Evja stenbrott.
– Där har de en extrem stor linsåg. Den är datorstyrd på vajer och klarar att skära efter en ritning. Och så är det en fantastisk plats att få stå och arbeta på. Och de som arbetar där på Benders är alla skickliga hantverkare från runt omkring där.
Tillsammans med sin assistent David Knutsson utförde de slipning och polering av Utblick, en av verket tre delar. I den stora stenskivan finns ett runt hål, som inramar en stor fyr.
– Utblick vänder ett fönster mot havet och världen.
Den andra delen av verket har Pål döpt till insikt. Det är en fontän som liknar en stor kvarnsten, som verkar vrida sig i en skålformad damm. Diabasen är polerad kolsvart, som med spegelblank yta återger staden i vidvinkel.
– I dag var jag med när de startade igång pumpen, jag visste inte hur det skulle bli, men det blev riktigt fint när vattnet ger liv i spegelbilden.
Den tredje delen består avtre bänkar med en ingraverad dikt.
– Det är en dikt av en dansk poet, som betyder mycket för mig för den öppna mitt sätt att tänka som stenskulptör.
Han förklarar att det handlar om förhållandet mellan sten och luft. Att man kan hugga bort sten, men att luften samtidigt kan bli en del av skulpturen.
– Som den gör med hålet i Utblick.