Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Bokförsäljningen ökade under det första halvåret 2018. Det är främst digitala abonnemangstjänster som Storytel som står för ökningen. Akrivbild.

    Denna artikel ingår för dig som är kund.

    Bokförsäljningen ökar i Sverige

    Bokförsäljningen i Sverige ökade med 6,2 procent i kronor räknat under det första halvåret 2018 jämfört med samma period förra året, enligt statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. Förklaringen till uppgången är att försäljningen har ökat starkt i digitala abonnemangstjänster och i internetbokhandeln.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

    Digitala abonnemangstjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory har ökat sin försäljning med 36,9 procent, i kronor räknat. Under samma period har internetbokhandeln (ihopslagen med bokklubbar) ökat med 7,5 procent.

    För den fysiska bokhandeln går det inte lika bra. Där minskade försäljningen med 5,2 procent och i dagligvaruhandeln dök bokförsäljningen med 5,8 procent.

    "Allt större andel av bokförsäljningen sker digitalt. Nu är knappt fyra av tio böcker som konsumeras i Sverige sålda i digitala abonnemang", säger rapportförfattaren Erik Winberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.