Mickey och Lou är tvillingar och gör livet surt för spelets huvudperson och en hel del andra i spelets Hope County, 17 år efter apokalypsen. Pressbild.
Mickey och Lou är tvillingar och gör livet surt för spelets huvudperson och en hel del andra i spelets Hope County, 17 år efter apokalypsen. Pressbild.

Färgglatt efter apokalypsen i nya "Far cry"

Inte ens ett år har gått sedan försäljningssuccén "Far cry 5" släpptes. I uppföljaren "New dawn" har det däremot passerat 17 år, och naturen har tagit över Hope County i Montana.

ANNONS
|

Det har varit bråda dagar på utvecklingskontoret i kanadensiska Montréal sedan "Far cry 5" släpptes i mars förra året. Förutom huvudspelet har tre expansioner släppts, och nu är det för första gången i spelseriens historia dags för en direkt uppföljare; "New dawn".

Men ett spel i den här storleksklassen görs inte på drygt tio månader, och regissören Jean-Sebastien Decant berättar att arbetet för hans del inleddes för ett och ett halvt år sedan, alltså innan "Far cry 5" ens var släppt.

- Vi hade stort förtroende för "Far cry 5". Vi visste att vi gjorde något som skulle uppskattas, även om vi så klart inte kunde vara säkra på att det skulle bli en succé. Så vi fattade en del modiga beslut, säger han om hur utvecklingen inleddes.

ANNONS

17 år av kollaps

Föregångaren utspelade sig i amerikanska Montana där undergångssekten "Project at Eden's gate" satt sina klor i ett samhälle. "New dawn" tar vid 17 år efter den kärnvapenapokalyps som gav sektmedlemmarna rätt.

Många lever vidare i uppföljaren, nu under namnet "New Eden", där de byggt upp sitt drömsamhälle i rejäla timmerkåkar.

- Vi ville ha en tidsperiod som kunde få oss att återse en del av rollfigurerna från "Far cry 5", om vi hade gått längre bort i tiden så skulle vi ha förlorat en del av dem, säger Decant.

En annan anledning är rollfiguren Carmina Rye, som föddes under föregångaren.

- Vi ville att hon skulle vara nästan vuxen, men fortfarande en tonåring, förklarar han.

Vackert men farligt

Även om kartan är densamma är den kraftigt förändrad av katastrofen.

- Det är en uppföljare, så självklart skulle vi återvända till Hope County. Först tittade vi på hur vi kunde förändra miljöerna på dramatiska sätt. Vi kom på att starka vindar kunde ha dragit in damm, sand och blomfrön som skulle innebära en helt annan typ av miljö, säger Jean-Sebastien Decant.

ANNONS

Inspirationen kom från de senaste seklernas stora katastrofer, bland annat världskrigen och den så kallade röda skogen runt Tjernobyl. En annan inspirationskälla var de så kallade superblomningarna, där miljontals blommor slår ut i den kaliforniska öknen när regnet faller över öknen efter år av torka. Färgskalan i "New dawn" är därför långt ifrån de dystopiska beiga och gråa toner som finns i många postapokalyptiska skildringar.

- Vi ville att du skulle bli förundrad över omgivningarna. Även om berättelsen är våldsam, så är åtminstone världen du befinner dig i vacker.

Men även om världen är vacker så är den ogästvänlig och farlig.

- I början av spelet vill vi att spelaren ska känna sig hotad av omgivningarna. Inte att den dör var femte sekund, men att man sätter spelaren i en situation där den är medveten om sina omgivningar. Var kan jag hitta saker som kan hjälpa mig? Och borde jag ge mig på de här fienderna eller är de för svåra för mig?

ANNONS

Skrotsamlare

Överlevarna i Hope County har samlat skrot för att bygga sina nya hem. För spelaren gäller det att samla föremål i världen för att bygga nya vapen, fordon och förbättra hemmabasen.

- Vi är i en värld där inget har tillverkats i fabriker på flera år. Folk får klara sig på det de har. Det påverkar designen av vapnen, av fordonen, och hur folk bor. Kärnupplevelsen i spelmekaniken är att man samlar, jagar, fiskar och idkar byteshandel, säger han.

TT
Fakta: Vissa rollspelsinslag

En nyhet i "Far cry: New dawn" är att man har lånat in företeelser som är vanligare i rollspel än förstapersonsskjutare.

"New dawn" introducerar nivåer, som genomsyrar spelet på flera sätt. Exempelvis har fienderna olika nivåer, för att besegra tuffare fiender på högre nivåer behövs högnivåvapen.

Nytt är också att träffpoängen från vapnen visas på skärmen i form av siffror, även det rollspelsinspirerat.

När en designer föreslog det var regissören Jean-Sebastien Decant skeptisk.

- Jag sade nej, men en dag provade vi det och det gav väldigt mycket. Jag uppskattade den omedelbara tillfredsställelsen som det innebär. Det kommer att vara en del "in your face", men det är så bra och gör det roligare att spela, säger han.

Fakta: "Far cry"

"Far cry" är en förstapersonsskjutare som utspelas i en öppen spelvärld. De olika spelen i huvudserien är helt fristående från varandra och utspelas på olika platser i världen, med olika skurkar och huvudrollsinnehavare. Det som är gemensamt är i stället det spelmässiga, med stor spelarfrihet, en lättsam och något överdriven framtoning med fokus på vapen och fordon.

Tidigare spel i serien är "Far cry" (2004), "Far cry 2" (2008), "Far cry 3" (2012), "Far cry 4" 2014 och "Far cry 5" (2018).

Dessutom finns de än mer fria avknoppningsspelen "Instincts", "Paradise lost", "Vengeance", "Blood dragon" och "Primal". "Primal" utspelar sig exempelvis på stenåldern och "Blood dragon" är futuristiskt.

"New dawn" är första gången en berättelsemässig uppföljare görs. Spelet tar vid 17 år efter händelserna i "Far cry 5". Skådeplatsen är det fiktiva Hope County i USA-delstaten Montana. Spelet har huvudutvecklats av Ubisoft Montréal, med hjälp av kontoren i Shanghai, Kiev och Bukarest.

Spelet släpptes den 15 februari till Playstation 4, Xbox One och pc.

ANNONS