De nya vulkanerna är något av Dennis Shirks favorit av de nya katastroferna i "Gathering storm". De är lite mer förutsägbara än exempelvis översvämningar och kan ge stora fördelar – som bördigare jord och vetenskapliga framsteg. "Jag tycker också att de adderar något visuellt", säger han. Pressbild.
De nya vulkanerna är något av Dennis Shirks favorit av de nya katastroferna i "Gathering storm". De är lite mer förutsägbara än exempelvis översvämningar och kan ge stora fördelar – som bördigare jord och vetenskapliga framsteg. "Jag tycker också att de adderar något visuellt", säger han. Pressbild.

Klimatförändringar tar plats i "Civilization"

Klimatförändringar får stor betydelse i expansionen "Gathering storm" till "Civilization 6". Flera nya civilisationer gör också entré.

ANNONS
|

Med 28 år på nacken tillhör "Civilization"-serien, eller "Civ" som den kort och gott brukar kallas, de mest långlivade spelserierna. Spelen går ut på att från en enkel bosättare på stenåldern bygga upp en civilisation som överlever och frodas. I februari kommer "Gathering storm", nästa expansion till "Civ 6".

Utvecklarna säger att man har haft en del utmaningar. En av dem är att det finns mycket territorium som redan är inrutat.

- Att försöka hitta en ny riktning som alla blir uppspelta över, är definitivt en utmaning. Men vi har aldrig haft problemet att vi fått slut på idéer, säger Ed Beach, seriens huvuddesigner, vid utvecklaren Firaxis.

ANNONS

In i framtiden

Ett annat problem är att hitta nya system som förändrar spelet på ett djupare plan, med kopplingar till den riktiga världens historia. Första expansionen "Rise and fall" fokuserade på hur imperier i perioder är framgångsrika respektive krisar.

- I år har vi arbetat med människans relation med planeten. När vi etablerat det som kärnan så tog det inte lång tid innan vi hade alla sorters idéer om vart vi ville ta det. Det är utmanande inte bara genom att planeten sätter hinder för spelarnas civilisationer, utan också genom att civilisationerna skadar planeten, säger Beach.

Det nya temat gör också att spelet fortsätter ytterligare 50 år in i framtiden, just för att klimatförändringarna ska hinna få betydelse.

Men spelarna måste inte vara snälla mot planeten för att vinna, snarare tillåts de att experimentera med systemet.

- Vill man vara ond och sprida ut så mycket koldioxid som möjligt och se vad som händer med havsnivåerna kan man göra det. Men det är väldigt relevant innehåll och intressant att kunna få ha det i spelvärlden, säger Ed Beach.

ANNONS

Kulturellt Sverige

Klimatförändringarna får också betydelse i världskongressen, som återinförs i spelserien. Det är ett slags FN där alla ledare samlas för att fatta gemensamma beslut, till exempel om klimatgasutsläpp. Där passar även Sverige, en av expansionens nya nationer, in.

- När Sverige är med finns Nobelpriset med som man kan tävla om. Vi har också infört möjligheten att segra genom diplomati, och där är Sverige bra, förklarar Beach.

Sverige var spelbart även i "Civ 5", då som krigarnation under Gustav II Adolf. Den här gången är det i stället hans dotter, drottning Kristina, som leder landet.

- Vi ville ha ett mer kulturellt och diplomatiskt Sverige den här gången. Eftersom hon var så insatt i konst och litteratur tyckte vi att hon var bättre som representant för den delen, säger han.

Måste vara igenkännbart

Att välja ut vilka civilisationer som ska få vara med är ett angenämt problem, enligt producenten Dennis Shirkt. Urvalet påverkas dels av önskemål från spelarna, dels av hur länderna passar in i de nya spelmomenten. Det handlar också om att få en bredd i kulturer och tidsperioder.

ANNONS

- Det är något av det roligaste för oss, att utforska civilisationerna, historien och språken, säger han.

Att ge de olika nationerna egenskaper och samtidigt undvika klichéer är något som utvecklarna brottas med. Att det kan uppfattas som stereotypt ibland är ofrånkomligt, anser Shirkt, men Firaxis försöker visa nationerna respekt och mycket möda läggs på att gräva fram fakta om länderna som ska skildras.

- Det måste vara något som är igenkännbart för resten av världen som spelar. Men vi måste också se till att fånga det som är speciellt för landet och deras kultur, så när du hoppar in i ledarens skor så känner du att du har hens tankesätt, säger Shirk.

TT
Fakta: "Civilization"

"Civilization", eller "Civ" som den ofta förkortas, är en spelserie som bygger på grundandet och utvecklandet av en civilisation från forntid till framtid.

Spelen är turordningsbaserade och kartan är numera uppbyggd av hexagoner.

Det första "Civ" släpptes 1991 och utvecklades av Sid Meier, som sedan även varit inblandad i uppföljarna. Det senaste spelet släpptes 2016 till pc, och har senare också släppts till Nintendos Switch och Ipad/Iphone.

"Gathering storm" är den andra expansionen till "Civ 6" och släpps den 14 februari till pc.

Fakta: Naturkatastrofer i "Civ 6"

Naturkatastrofer har förekommit i "Civilization" tidigare, men frågan är om de haft en så tydlig roll som i "Gathering storm". Här är några exempel:

Översvämningar: Att bosätta sig nära en flod har fördelar. Nu kommer det även med en risk, då de omgivande områdena kan översvämmas och skada byggnader i närheten.

Vulkaner: Med kraftiga utbrott kan en vulkan ta kål på dina enheter och skada dina städer. Långsiktigt kan det dock vara bra, eftersom jorden blir bördigare efter ett utbrott.

Stormar: Fyra typer av oväder kan göra livet surt. Orkaner kan sänka fartyg, sandstormar och virvelvindar ställa till med problem i städer och snöstormar kan stoppa arméer.

Torka: Påverkar matrelaterade resurser.

Klimatförändringar: I takt med att utsläppen av klimatgaser ökar blir naturkatastroferna fler och havsnivån kan höjas.

ANNONS