- Jag uppmanar folk att lägga bud, säger tidningens ställföreträdande chefredaktör Henrik Ek.
Han berättar att initiativet till auktionen kom från en enskild medarbetare på företaget.
- Alla ställde sig bakom det och vi började fundera på vad vi kunde göra. Vi vet ju vad vår styrka är och det är räckvidden, att spela på den kändes naturligt.
Därför valde de att låta auktionera ut utrymme i tidningen som ges ut i Stockholm, Göteborg och Malmö och har omkring 850000 läsare per dag. De hoppas att det ska bli ett bra innehåll som också kan spridas digitalt.
Metros förbehåll för auktionen är att innehållet ska följa "normala publicistiska regler". Politiska budskap kommer exempelvis inte att godkännas och det ska tydligt synas att sidan är en del av "Musikhjälpens" välgörenhet.
- Det går att göra tydligt så att det blir publicistiskt försvarbart, säger Henrik Ek.
"Musikhjälpen" sänds i år 11–17 december från Rådhustorget i Umeå. Leder programmet gör Molly Sandén, Kalle Zackari Wahlström och Farah Abadi.
Musikhjälpen sänds dygnet runt i Sveriges Radio P3, SVT Play och vid olika tillfällen i SVT2 och SVT24.
Sändningarna pågår från klockan 20.00 den 11/12 till söndag 17/12 klockan 20.00.
Bland gästerna kan nämnas artisterna Säkert, Panda Da Panda, Little Jinder och Oskar Linnros.
I år samlar Musikhjälpen in pengar under temat "Barn är inte till salu" som handlar om att motverka barnsexhandeln.
Källa: Musikhjälpen