Facebook fick skrämselhicka av trailern och SL menade att affischen, där en naken kvinna rider en marmorhäst, var för vågad för buss- och tunnelbaneresenärerna. Och redan innan ridån i tunn vit spets går upp kan publiken ana kroppar och naken hud på scenen på Folkoperan i Stockholm. "La Traviata" inleds med en stor sexfest, med swingers, dragartister och njutningslystna kvinnor. Men det är inte med naken hud som regissören Mellika Melouani Melani vill bryta mot konventionerna. Hon vill vända på perspektivet och låta den lyxprostituerade Violetta ta makten över sin sexualitet och njutning.
Verdi skrev "La Traviata" utifrån Alexandre Dumas roman "Kameliadamen" 1848 och operan väckte stor uppmärksamhet när den hade premiär fem år senare. Genom åren har många regissörer valt att placera den i modern tid; för några år sedan på Kungliga Operan var miljön till exempel en strippklubb.
Repetitionerna började redan för mer än ett år sedan, men de avbröts abrupt av det häftiga skyfall som orsakade översvämningar och tvingade Folkoperan att stänga för renovering.
Inför veckans premiär har de två sångarlagen haft en kortare repetitionsperiod. Mellika Melouani Melani såg tidigt i arbetet hur sångarna började utforska ett annat kroppsspråk.
Opera av Verdi, utifrån Alexandre Dumas roman "Kameliadamen".
Urpremiär i Venedig 1853 och svensk premiär i Stockholm 1868.
Utspelar sig i Paris på 1850-talet, där Alfredo (tenor) förälskar sig i den lyxprostituerade, och svårt sjuka, Violetta (sopran). Alfredos far ber Violetta att lämna Alfredo, för att inte dra vanära över familjen och på så sätt göra det möjligt för Alfredos syster att gifta sig.
Folkoperans uppsättning har premiär den 16 och 17 september, med respektive sångarlag. Violetta spelas av Julia Sporsén och Susanna Andersson, Alfredo av Jesper Säll och Per-Håkan Precht, amman Annina spelas av Karolina Blixt och Alfredos pappa av Jeremy Carpenter.