Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Syster Sol

Bättre live än inspelat

Syster Sol bjöd på ett säkert vårtecken under skärtorsdagen då hon kickade igång sin vår/sommarturné på Mortens i Uddevalla.

Isabel ”Syster Sol” Sandblom är ett av de största namnen på den svenska reggaescenen och har varit aktiv sedan 2009 då hon släppte sitt album ”Dömd Att Bli Bedömd”. Reggaescenen är Sverige har länge varit smal och det har krävts mycket slit och tålamod, men nu kan äntligen Syster Sol inta landets scener och möta en publik som längtat efter henne.

- Jag är så tacksam och glad att stå här hos er i Uddevalla. Det är värt varenda svettdroppe, säger hon med ett stort leende.

Syster Sols musik är svår att sätta en enda bemärkelse på. För även om den hela tiden är reggae så är samtidigt dancehall, jazz, hiphop, soul och electro. Allt detta samtidigt som det hela tiden går i bekant baktakt. Vad som står klart tidigt under spelningen är att Syster Sol är en liveartist av hög kaliber och hon sopar faktiskt mattan med sina studieinspelningar. För det hon skickar ut från scenen är rätt mycket häftigare än det hennes album skickar ut. Ihop med sitt band och en snygg ljusshow får hon varje låt att lyfta. Så ska man lyssna på Syster Sol en enda gång, då ska man definitivt göra det live.

Hennes energi på scen tycks vara ändlös och det är en ren fröjd att se henne släppa lös till musiken.
- Alla måste dansa nu, uppmanar hon i låten ”Dansa”.
Hon dansar med hela själen och får sin publik att gunga och svaja med händerna i luften. Det är ingen stor spelning men Syster Sol uppträder som om det stod miljontals människor framför henne. Till låten ”Jag Gillar Din Vibe” lovordar hon sin publik och får en redan bra stämning att höjas ännu mer. Hon ger sin publik av varenda cell hon har, möter deras blickar och ler nästan hela tiden.

Efter cirka en timmes spelning blir den sista låten självklart hennes stora radioplåga ”Kärleksrevolt” som visar prov på publikens allsångskunskaper. Om det är vårkänslor eller Syster Sol som skapar det vet jag inte, men det finns en hel del kärlek i lokalen. Så snart Syster Sol kliver av scenen vill publiken ha henne tillbaka. En gång till, ropar de. Och Syster Sol levererar självfallet en låt till åt en glad Uddevallapublik.

MEST LÄST