DSC_3960(1)

Corroded bjöd på sin norrländska charm

Corroded gjorde första spelningen i Uddevalla i fredags. Bohusläningens recensent ger ångebandet tummen upp.

Hårdrock

Corroded

17 februari, Mortens krog, Uddevalla

Det var första gången som ångebandet Corroded satte sin fot i Uddevalla när de på fredagskvällen beträdde Mortens scen. Redan innan hade de bestämt sig för att visa vart skåpet ska stå. Med kraft och spelglädje tog de publiken med storm och samtliga hårdrockare som var på plats gungade med.

"Riktiga hårdrockare vet att när det spelas lugn musik ska det plockas upp något att lysa med", skämtade sångaren Jens Westin samtidigt som de spelade ett lugnt intro till en av deras mest kända låtar Time and again.

Corroded har alla ingredienser för att slå riktigt stort. De har de tunga låtarna med refränger som sätter sig. De har en urkraft i sångaren Jens Westin och energi i gitarristen Tomas Andersson. Det fanns inte en enda låt bland kvällens tolv alster där han inte lät nacken jobba i ett ordentligt headbangande. Lägg därtill en trummis i Per Soläng och basist i Bjarne Elvsgård som håller takt och sköter basmuller. Och flinar. För det är de duktiga på i Corroded. Humor är ett viktigt inslag i showen och de gör det på ett norrländskt charmigt sätt. Ibland vet man inte om de skojar men man får liksom anta det.

Under kvällens åttonde låt, I am the god, räknar vi in det första gitarrsolot vilket i min bok är ett stort plus i kanten. Ibland gödslas det med onödigt många solo men Corroded kör på med blytung hårdrock istället. Att solot dessutom var grymt tight och ett delat solo mellan de båda gitarristerna gjorde inte saken sämre. Sångaren ville även tillägna låten till sig själv då han tyckte att "det var alldeles för få personer som förstår hur himla bra han är".

Kvällens största och bästa publikreaktion kom när sångaren lekte med publiken under inledningen till deras kanske största hit Age of rage. Han delade upp publiken i två halvor och lät dessa tävla mot varandra. Den vänstra sidan gjorde tydligen bäst från sig vilket gjorde att högersidan utnämndes till pensionärer. Naturligtvis med samma norrländska humor som under hela kvällen så att nästan alla förstod att han skämtade.

Corroded avslutade kvällen med att spela ett extranummer bestående av två låtar från deras första skivor. King of nothing och The scars, the wounds summerar kvällen på ett bra sätt och publiken gör sitt bästa för att besvara Corrodeds energi och glädje. Många hade nog förväntat sig att få höra för dagen nya singeln Fall of a nation men bandet ansåg sig inte redo att spela den live än så den uteblev.

Corroded bjuder på en riktigt bra spelning på Mortens krog. De levererar sin tunga hårdrock säkert och vet vad det innebär att stå på scen. Så när kommer deras stora genombrott? Vem vet. Kanske lossnar det ordentligt för ”de glada farbröderna”, som de själva kallar sig, när de släpper sitt fjärde album i april och dessutom ska spela på Sweden rock festival i juni. Jag vet i alla fall att ett band som turnerat med bland andra Airbourne och Avanged Sevenfold förtjänar framgång.

MEST LÄST