En blandning. Både egna låtar och covers framfördes av Martin Rubanshov på Köket.

Musik som lockar till eftertanke

Så var Martin Rubashovs spelning i Uddevalla.

|

Martin Rubashov är för de flesta känd som ”Bollnäs Martin”.En kul kille som sänder radio på Bandit Rock. Den stora massan känner tyvärr inte till hans musikaliska sida. På lördagskvällen gästade Martin Rubashov Uddevalla och framförde dels sina egna låtar men även en del omarrangerade coverlåtar på Köket.

Det var dessvärre inte en stor skara människor som hade sökt sig till Köket den här kvällen men desto bättre för de som var där så körde Martin sitt set som om det hade varit för ett fullsatt Ullevi. Jag tror nämligen inte att det hade spelat någon roll om han klivit upp på scenen som förband till Bruce Springsteen inför 60000 åskådare eller, som den här kvällen, inför 60 personer på Köket. Han levererar oavsett.

Slarvigt skulle man kunna beskriva det som ”musik för musiker” men det är så mycket mer än så. Det är ingen partymusik som lockar till dans, även om det fanns kiltbeklädda personer som gjorde sitt bästa, utan mer musik som lockar till eftertanke. Det här är musik som kräver öron och ett öppet sinne. Det kan mycket väl ha varit så att den publik som kom till Köket den här kvällen inte riktigt visste vad som väntade dem.

Första låten hämtades från förra 2015-årsAmong Silver och den följdes upp av The Watcher Of The Skies från debutplattan med samma namn. Det är lågmält och melankoliskt precis som det är när man lyssnar på skivorna. Martin framför sina låtar precis på det sättet som man vill att han ska göra det.Det är en kille på en scen med en akustisk gitarr. Det behöver inte vara mer än så.I det här fallet ska det noginte vara mer än så.

Efter tredje låten spelar Martin sin senaste singel Black Elk som släpptes i början på februari. Många hade nog önskat att den framfördes i original då In Flames-sångaren Andres Fridén är med och gästsjungermen den här kvällen framförs låten av Martin själv och han bär upp den på ett exemplariskt sätt. Naturligtvis saknas den något vassare rösten från Anders Fridén men samtidigt blir det en egen produkt för Martin Rubashov. I original är det lätt att missta den för en låt som skulle kunnat vara med på In Flames platta Siren Charms men när Martin gör den själv blir det hans egen. Det är riktigt bra.

Martin är väl medveten om att han inte är Sveriges mest kände artist och väver därför in en del cover-låter i sitt urval av låtar. Bland annat spelar han låtar av Guns n Roses, Iron Maiden och även Trance Dance gamla slagdänga You’re Gonna Get It får en plats i setlisten. Alla låtar är naturligtvis framförda i samma nedtonade stämning som hans egna alster.

För Martins del är det tråkigt att uppslutningen inte är större än vad den är den här kvällen. Hans egen musik och även de coverlåtar, bland annat Imperiets Var E Vargen och Alice In Chains låt Would?, som framförs förtjänar en mer intresserad publik. Det kan hända att Köket är fel forum för Martin och att hans musik och framträdande hade gjort sig bättre i ett konserthus där publiken kommit för att lyssna och ta inmusiken och inte för att dansa till schlagermusik.