Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Image - 1

Publiksuccé men flopp för stålmuggarna

Med omkring 8 000 besökare under helgen blev årets Uddevalla Solid Sound störst hittills. Men de omtalade stålmuggarna kommer inte tillbaka. Folk tog med sig dem hem istället.

Det är en trött men glad Simon Tehyrell som på måndagen kunde summera en lyckad festivalhelg.

– Allting har funkat jättebra. Det var lite smårörigt på fredagen innan alla hade kommit in i sina roller, men sedan flöt det på. Vi är supernöjda, säger arrangören.

Publiksiffran är ännu inte spikad, men enligt de första beräkningarna blev den i linje med förhoppningarna.

– Vi uppskattar att totalt 8 000 personer var på plats under fredagen och lördagen. Det är 50-60 procent bättre än i fjol, så det är ju helt okej, säger Simon Tehyrell.

Ekonomiskt var det ungefär vad som krävdes för att inte gå back allt för mycket, även om det blev några oväntade minusposter.

– Det blir nästan alltid en del oförutsedda utgifter på grund av saker som måste blixtinkallas. Det lutar nog åt något litet minustecken totalt sett.

Blir det en festival även nästa år?

– Vi får se. Just nu är vi så taggade och tänker mest på allt vi vill göra bättre till nästa år. Nästa vecka ska vi utvärdera och se om vi är redo för ett år till.

Räkna dock inte med ett återseende av plåtmuggarna som cirkulerade på festivalområdet. Tanken var att dessa skulle lämnas tillbaka och sedan användas i många festivaler framöver. Men av 500 muggar kom endast 60 tillbaka.

– Besökarna missuppfattade nog det och tog med sig dem hem istället. Vi fick till och med gå och rycka muggar ur händerna på folk. Så det blir inget fortsatt samarbete med det företaget.

Å andra sidan blev den egenbryggda ölen FIPA, Festival Indian pale ale, en succé och tog slut tidigt på lördagen.

– Nu hoppas vi att den tas in på systembolaget.

MEST LÄST