Peter Konwitschny.
Peter Konwitschny. Bild: Daniella backlund/SvD/TT

Stjärnregissör fick utbrott på operan

Göteborgsoperan bryter med regissören Peter Konwitschny bara några få dagar före premiär. "På Göteborgsoperan vill vi skapa en arbetssituation som är säker, positiv och utan rädsla", kommenterar Stephen Langridge, konstnärlig ledare för operahuset som fattade beslutet.

ANNONS
|

Det var under tisdagens förberedande genrep som samarbetet med huvudregissören för operan Boris Gudonov gick överstyr, vilket Sveriges Radio P4 var först att rapportera om.

Konwitschny, som anslöt till Göteborgsoperan förra veckan för att delta i slutfasen av produktionen inför premiären, som fram till dess letts av assisterande regissör Annika Nitsch från Staatstheater Nürnberg.

Får klara sig utan huvudregissör. På tisdagskvällen uppstod bråk mellan regissören Peter Konwitschny och några av medarbetarna. Nu avbryter operan samarbetet med regissören. (Pressbild)
Får klara sig utan huvudregissör. På tisdagskvällen uppstod bråk mellan regissören Peter Konwitschny och några av medarbetarna. Nu avbryter operan samarbetet med regissören. (Pressbild) Bild: Mats Backer

Bråket uppstod mellan regissören och ett antal medarbetare, det är dock oklart exakt vilka medarbetare det rör sig om.

– Det uppstod ett gräl i anslutning till det förberedande genrepet, säger Göteborgsoperans presstalesperson Marie Branner.

– Peter Konwitschny skrek och gormade och det blev en otäck stämning.

ANNONS

"Vet du inte vem jag är"

Anna-Karin Simlund, anställd i Göteborgsoperans kör i 23 år och vice förbundsordförande i Symf, yrkesmusikernas fackförbund, var på plats under kvällen.

Hon berättar att man dragit igenom föreställningen och skulle repetera ett applådtack och att det då uppstod en paus, då en av musikerna i orkestern valde att spela på sitt instrument. Det gjorde Peter Konwitschny irriterad.

Anna-Karin Simlund
Anna-Karin Simlund Bild: Pressbild

– Det gick fort. Jag hörde bara att någon skrek. Han blev väldigt aggressiv och det var obehagligt. När projektledaren försökte lugna ner honom hörde jag att han sa "Vet du inte vem jag är?" säger Anna-Karin Simlund, som också bekräftar att en barnkör bevittnade vredesutbrottet.

– Det var mycket olämpligt. Den yngsta i kören är bara fem år. De blev väl alldeles förskräckta.

Anna-Karin Simlund är mycket nöjd med att operan omedelbart agerade.

– Tidigare har ju sådana beteenden tillåtits, att geniet, stjärnan får agera så. Men i svallvågorna efter metoo-upproret så diskuteras det på allvar att normer måste ändras. Vår ledning agerade och det var modigt gjort att visa att den stora stjärnan inte är viktigare än den enskilda individen.

Gick över gränsen

Göteborgsoperans konstnärliga ledare Stephen Langridge befann sig på tisdagens repetition och bevittnade det som hände. Han vill dock inte gå in på några exakta detaljer.

ANNONS

– Det som hände var dramatiskt. Ingen kom till fysisk skada dock, säger han.

– Först vill jag säga att jag tycker att Peter Konwitschny är en utmärkt regissör, så jag beklagar det som hänt. Men på Göteborgsoperan vill vi skapa en arbetssituation som är säker, positiv och utan rädsla. Vi kallar oss ett av Europas ledande operahus och ett av sätten att vara det är att skapa detta kreativa utrymme. Så det finns en gräns, en röd linje, som man inte kan eller får passera och gör du det spelar det ingen roll vilken status du har.

Stephen Langridge berättar att han under ett samtal med Konwitschny meddelade att samarbetet måste avbrytas.

– Jag såg ingen annan väg. Jag hade helt enkelt inte tillräckligt med tid att lösa konflikten med så kort tid kvar till premiär. Jag var tvungen att be honom gå. Vi hade ett samtal som var helt odramatiskt, han höll inte med mig men han accepterade mitt beslut.

Under fredagseftermiddagen valde regissören Peter Konwitschny att kommentera händelserna till P4 Göteborg i ett mejl. Han känner sig orättvist behandlad.

– Jag bad en musiker att vara tyst, vilket inte skedde. Då blev jag arg, skriver han i mailet och fortsätter:

ANNONS

– Nästa dag dyker det upp tre herrar från operan i min våning och meddelar mig att jag inte längre är välkommen i operahuset, eftersom jag hade sårat den goda svenska arbetsatmosfären. Mina argument hörde ingen på, herrarna hade redan fällt sin dom.

– Det hela påminner mig om en inkvisition, där offret inte hade någon chans.

Peter Konwitschny skriver också i mailet att han inte tänker arbeta på Göteborgsoperan igen.

Premiären berörs inte

Marie Branner på pressavdelningen betonar att det inträffade inte påverkar lördagens premiär.

– Detta betyder praktiken ingenting för föreställningen. Vi tuffar på mot premiären på lördag, säger Marie Branner.

Marie Branner menar att beslutet att plocka bort Konwitschny är ett tecken på att operan sätter ner foten i diskussionen om den genikult som traditionellt sett fått frodas inom operakonsten.

Boris Gudonov, som har premiär på lördag, är en opera i sju bilder av Modest Musorgskij (1839-1881). Libretto av tonsättaren efter Alexander Pusjkins drama.

Göteborgs-Posten söker Peter Konwitschny för en kommentar.

ANNONS