Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Motorväg på E 20 viktig för Uddevalla

Kör du lastbil mellan Trollhättan och Örebro eller har du ett företag i Västerås som regelbundet behöver snabba transporter till Göteborgs hamn?

Sitter du vid ratten mellan Uddevalla och Mariestad regelbundet och har börjat tröttna på dålig väg på E 20?

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Då är du inte ensam. E 20 är Sveriges viktigaste godsstråk. Andelen lastbilar är större där än på någon annan väg i Sverige. Massor av fordon som kommer från exempelvis Uddevalla på riksväg 44 och ska upp mot Mellansverige kör på E 20. Stora mängder gods som lastas om i Örebro och ska söderut kör på E 20 till Göteborg.

Bitvis har E 20 låg standard och olyckorna har ökat. Därför fattade regeringen nyligen beslut att bygga ut E 20. Totalt byggs fem etapper ut i närheten av Vårgårda, Vara, Skara, Götene och Mariestad. Alla sträckorna får fyra filer. Sträckan förbi Mariestad pekas ut som särskilt viktig. Inom några år passerar 15 000 fordon per dygn förbi Mariestad.

Det beror bland annat på att fordon som i dag kör från Uddevalla/Trollhättan-området på riksväg 44 och ansluter till E 20 passerar sträckan förbi Mariestad när de ska norrut. Samtidigt belastas Mariestad också av trafik norrut som ansluter från riksväg 26 från Jönköpingsområdet. Lägg därtill all trafik mot Göteborg och all lokal trafik runt Mariestad samt att Örebroregionen växer. Motorväg förbi Mariestad blir avgörande för att trafik till och från Uddevalla över huvud taget ska komma fram.

Kommunerna i Fyrbodal har uttalat sig positiva till medfinansiering av E 20. Tillsammans med Västra Götalandsregionen och kommunerna i Skaraborg har beslut fattats att medfinansiera E 20-utbyggnaden med cirka en miljard kronor. Om regionala skattemedel används för att främja industrin genom E 20-utbyggnaden får vi mångdubbla skattemedel tillbaka när tillväxten ökar och jobben blir fler. Totalt satsas 6,5 miljarder kronor på E 20 från och med nu och fram till år 2025. Regeringen ökar sin andel med 2,7 miljarder. Det är en viktig signal till industrin i hela Västsverige.

Kristina Jonäng (C)

Ledamot av regionstyrelsen

MEST LÄST