Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Nord-West_IS-Martinsson-Nor.jpg
Benny Martinsson, som äger Nord West Yachts AB, har lagt ett bud på Najad tillsammans med Orustföretagarna Claes Samuelsson och Bertil Karlsson.

Najad kan bli reparationsvarv

Tre företagare på Orust har lagt bud på Najadvarvet i Henån. Om affären genomförs vill man satsa på renovering och reparation av äldre fritidsbåtar.

– Det vi gjort är att lägga ett bud på Najadvarvet, säger Benny Martinsson, grundare och vd på Nord West Yachts på Vindön.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Det konsortium som lämnat bud på Najad är Benny Martinsson och de två Orustföretagarna Claes Samuelsson och Bertil Karlsson med verksamhet på Lundens industriområde i Henån. De tre har ända sedan Najads konkurs i början av augusti diskuterat att lägga ett bud på varvet, kontakter har också tagits med konkursförvaltaren. Men det finns ytterligare budgivare på Najad.

– I dag är det två budgivare som vi arbetar vidare med, säger Lars Zetterberg, konkursförvaltare på ackordscentralen i Göteborg. Min förhoppning är att hitta en lösning inom de närmaste veckorna.

Det senaste verksamhetsåret har Najadvarvet byggt 25 segelbåtar, företaget har också en betydande serviceverksamhet vid anläggningarna i Henåns hamn. Benny Martinssons roll i det hela, under förutsättning att affären går att genomföra, är att sköta den bit som har med tillverkning av båtar att göra.

– Detta skulle också innebära en bättre beläggning för Lyse Plast i Lyse där skroven till Nord West motorbåtar tillverkas. Skroven till Najad har tillverkat där tidigare så det finns en kunskap när det gäller detta i anläggningen i Lyse som Nord West äger sedan några år.

En tanke Benny Martinsson har för att utveckla verksamheten på Najad är att satsa mer på att reparera, rekonditionera och underhålla äldre båtar. Det finns i dag en stor efterfrågan på den typ av tjänster och de varv som inriktat sig på detta har fullt upp.

Det innebär att delar av Najadvarvet kan komma att göras om till ett reparationsvarv.

– Tillsammans med Nord West har Najad nästan alla möjligheter att återta positionen som en av värdens bästa tillverkare av båtar, säger Benny Martinsson.

Det är oklart vem den andra budgivaren på företaget är. Men det finns obekräftade uppgifter att det är ett utländskt företag med säte i England som vill köpa Najad.

MEST LÄST