Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Nord West & Najad har nya ägare

UPPDATERAD: Nord West & Najad har sålts till båtförsäljaren Runo Gillholm och en hemlig kompanjon.

Än kan Gillholm inte ge många detaljer om framtiden för nyförvärvet.
– Det är min förhoppning att både Nord West och Najad kommer leva kvar i någon skepnad, säger han till Bohusläningen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Runo Gillholm driver sedan 1992 Gillholms Marina AB i Harestad strax söder om Kungälv. Bolaget säljer båtar av märket Windy och Minor samt begagnade båtar. I marinan, som erbjuder upptagning, sjösättning, bryggplatser och vinterförvaring, finns även en butik med båttillbehör.

Han har nu bildat ett nytt bolag tillsammans med en kompanjon, och köpt hela Nord West & Najad. De båda äger hälften var.

– Det känns kul, men det är mycket och ta in. Det är en stor grej, och en utmaning. Jag hoppas att vi kan göra något bra av det här i slutändan, säger Gillholm.

Varken Gillholm eller konkursförvaltaren, Fredrik Tengström, vill gå ut med vem kompanjonen är. Men båda bekräftar att personen är inom fastighetsbranschen.
Inte heller köpeskillingen avslöjas.

– Den uppgiften är strikt hemlig, säger Fredrik Tengström.

Tyst om framtidsplaner

Runo Gillholm kan inte än kommentera hur Nord West & Najad ska drivas i framtiden.

– Det är en lång process, och nu ska vi gå till botten med det här, säger han. Vi ska titta på ekonomin, och se hur man kan gå vidare. Det är ingen mening att bygga båtar om det inte finns någon ekonomi i det. Det gagnar ingen.

– Båtbranschen har självklart en framtid, annars hade jag inte gått in i det här, säger Gillholm.

Han kan inte bekräfta att bolaget ska drivas på Vindön som förr.

Enligt Fredrik Tengström har de nya ägarna för avsikt att på nytt starta upp produktionen av Nord West- och Najadbåtar.

Cirka 130 anställda, på Vindön och i Lyse, blev av med sina jobb och ett stort antal underleverantörer drabbades när Nord West & Najad gick i konkurs i slutet av februari.
Det saknades cirka 186 miljoner i konkursboet.

Vad händer med arbetstillfällena?

– Det vet jag inte än. Men i närastående tid finns inte möjligheten till de proportionerna (apropå cirka 130 anställda - red. anm.) oavsett hur man ska bygga båt i framtiden, säger Runo Gillholm.

Enligt Tengström kommer det inom kort att anställas personal.

– Vi är ju mitt upp i semestertider just nu och såna här processer tar ju lite tid. Men visst blir det nyanställningar framöver, säger han.

Gillholms marina har i dag nio anställda, men det är en helt separat verksamhet.

Runo Gillholm har inte tidigare drivit någon verksamhet som bygger båtar, men han har varit i båtbranschen hela livet.

– Jag är inte ny i båtbranschen om man säger så. Att bygga och renovera båtar är två skilda saker, men mycket är samma tänk, säger han.