Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Image - 1
Välkomnar till Ljungsholmen. Anneli Bäckström, funktionär, Magnus Robertsson, Ljungskile företagarförening, Göran Bäckström, ordförande SS Viken/Ägir och Matilda Hjort, dotter till Magnus Robertsson, välkomnar till spurtpriset i Lyckorna där deltagarna i Bohusracet ska runda Ljungsholmen i bakgrunden.

Nya grepp i Bohusracet

Ett spurtpris utanför Lyckorna och möjlighet att följa båtarnas framfart via ett trackingsystem. Det är nya grepp i 2015 års Bohusracet. – Vi vill göra tävlingen mer publikvänlig, säger Göran Bäckström, ordförande i arrangerande SS Viken-Ägir.

Bohusracet, eller Pantaenius Bohusracet som det egentligen heter, har vuxit ut till en riktigt stor kappseglingstävling med plats för upp till 200 båtar. Nu tar arrangörerna sikte på att även locka mer publik.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

I likhet med Vasaloppet införs ett spurtpris när de tävlande rundar Ljungsholmen utanför Lyckorna.

– Detta är ett test, men vi hoppas att Lyckorna ska bli ett ställe där publik möts och samlas för att se Bohusracet, säger Magnus Robertsson, engagerad i Ljungskile Företagarförening, som sedan en tid tillbaka ingår i Uddevalla Näringsliv varifrån idén har utvecklats tillsammans med SS Viken-Ägir.

Ett spurtpris per klass

Spurtpriset består av ett nyttopris eller en upplevelse från fyra olika företag i Ljungskile. Det delas ut ett spurtpris per klass.

– Eftersom båtarna startar från Rödön räknar vi med att fältet ska vara ganska samlat när det når Lyckorna. Vi räknar med att ha första båten här runt klockan ett och sedan passerar de allt eftersom fram till fem-sextiden, säger Magnus Robertsson.

Spurtpriset är inte den enda nyheten. Båtarna är i år utrustade med transponder som gör det möjligt att följa tävlingen live via dator eller mobil.

– Systemet är uppbyggt utifrån samma princip som det som användes under Volvo Ocean Race. Man kan se båtarnas position när de seglar utmed kusten, antingen via bohusracets hemsida eller via en app som man laddar ner i sin mobiltelefon, säger Göran Bäckström.

200 båtar

Bland de närmare 200 båtar som väntas komma till start finns ett stort antal tidigare vinnare. Men det finns också tävlande som är med för första gången.

– Förutom seglarna från västkusten, finns även en hel del från Stockholm. Vi har också mellan 15 och 20 norska båtar till start och några kommer från Schweiz, Danmark, Tyskland och Slovenien, säger Göran Bäckström.

Det tävlas i fem olika klasser beroende på båtarnas storlek.

– Båtarna är mellan 7 och 14 meter långa och det är kölbåtar vi pratar om. Det som är lite unikt med Bohusracet är att det bara är två personer ombord på båten, jämfört med mellan sex och åtta personer normalt. Det ställer extra krav på såväl kompetens som ork och samarbete.

Bohusracet inleds på fredag med start från Rödön från klockan 11. Målgången i Smögens Hamn är beräknad till lördag kväll. Då har de tävlande avverkat cirka 173 sjömil.

Fakta: Bohusracet
# Det första Bohusracet genomfördes i slutet av 80-talet. Då var det en intern klubbtävling med färre än tio båtar till start.

# Tävlingen dog ut på 90-talet, men kom tillbaka för ungefär tio år sedan. På internet hade sociala medier börjat växa fram och tävlingen uppmärksammades på en blogg. På bara ett par år växte tävlingen till att ha närmare 200 startande.

# Bohusracet startar vid Rödön utanför Uddevalla. Via Lyckorna tar de tävlande sig söderut till Marstrand, innan de vänder norrut och seglar hela Bohuskusten upp till norska gränsen. Efter en liten sväng in på norskt vatten vänder de åter tillbaka söderut för målgång i Smögens Hamn. De första båtarna väntas nå målet sen lördag eftermiddag eller tidig lördag kväll.

# Det går att följa tävlingen på hemsidan www.bohusracet.se eller via en applikation i mobiltelefonen. Instruktioner för att ladda ner appen finns på bohusracets hemsida.

# Det första Bohusracet genomfördes i slutet av 80-talet. Då var det en intern klubbtävling med färre än tio båtar till start.

# Tävlingen dog ut på 90-talet, men kom tillbaka för ungefär tio år sedan. På internet hade sociala medier börjat växa fram och tävlingen uppmärksammades på en blogg. På bara ett par år växte tävlingen till att ha närmare 200 startande.

# Bohusracet startar vid Rödön utanför Uddevalla. Via Lyckorna tar de tävlande sig söderut till Marstrand, innan de vänder norrut och seglar hela Bohuskusten upp till norska gränsen. Efter en liten sväng in på norskt vatten vänder de åter tillbaka söderut för målgång i Smögens Hamn. De första båtarna väntas nå målet sen lördag eftermiddag eller tidig lördag kväll.

# Det går att följa tävlingen på hemsidan www.bohusracet.se eller via en applikation i mobiltelefonen. Instruktioner för att ladda ner appen finns på bohusracets hemsida.

MEST LÄST