Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Chhf3FFXytVsgX6w-ybObojppQ4.jpg
Bild: Mostphotos

Öletiketterna som gått över gränsen

En öletikett får inte se ut hur som helst. Under de senaste åren har motiv med exempelvis pistoler, gruvarbetare och ordet ”pornographic” stoppats.

Det är inte ovanligt att öletiketter blir förbjudna. För en tid sedan tvingades Göteborgsbryggeriet Spike att dra tillbaka sin Pornographic och nyligen blev Founders Porter censurerad. I sloganen Dark, Rich & Sexy har det sista ordet strukits över med spritpenna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Sex är nämligen något som inte ska passera nålsögat. I synnerhet inte motiv som ”främjar sexuell framgång eller löser problem som ensamhet eller tristess”, som det står i Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck.

Att öletiketter inte får se ut hur som helst blev allmänt känt för sex år sedan. Då hamnade Off the Rails, en pale ale från Train Station Brewery i Knivsta, i blåsväder. På den tecknade etiketten fanns bland annat en cowboy och en lokförare. På bryggeriet fick man handmåla över den senare på 5 000 flaskor.

Marknadsföringen av rusdrycker får nämligen inte förknippas med trafik. Inte heller med sport, våld eller skola, det vill säga ”situationer då det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion”.

LÄS MER: Julöl som är värd att köpa redan nu

Dit hör även arbete. Detta var något som Höganäs bryggeri fick erfara när en av dess etiketter med några sotiga gruvarbetare underkändes. Samma sak hände Electric Nurse som snabbt fick byta ut sin sjuksköterskelogotyp.

Att motiv stoppas är inte Systembolagets fel. Där följer man bara lagstiftningen samt Konsumentverkets riktlinjer. Men nog händer det att vanligt folk muttrar om överförmynderi och tycker att staten daltar med oss.

Samtidigt verkar gränsen mellan godkänt och otillåtet vara hårfin, en tolkningsfråga. Varför får det till exempel säljas öl med glada och mysiga etiketter inför julen och påsken? En alkoholförpackning får ju inte ”skapa positiva associationer till högtider eller årstider”.

Robert Lagerström är journalist sedan snart 30 år, redaktör för Svenska ölfrämjandets tidning Maltesen samt Två Dagars guide till gott öl.

LÄS MER: Känner du igen de klassiska göteborgska öletiketterna?

LÄS MER: Känner du igen farfars Carnegieporter?

MEST LÄST