Långsiktig kamp. Redan för sex år sedan (bilden) var kommunalrådet Martin Carling (C) uppe på barrikaderna för att bättre tågförbindelser.
Långsiktig kamp. Redan för sex år sedan (bilden) var kommunalrådet Martin Carling (C) uppe på barrikaderna för att bättre tågförbindelser.

När Norge minskar tågtiderna ökar SJ

Norge drog in en dubbeltur mellan Sverige och Norge. Nu har SJ beslutat att införa två avgångar i vardera riktningen med start under måndagen den 9 januari.

ANNONS
|

Det är Norges motsvarighet till SJ, NSB, som sett till att pendlingen fungerat över gränsen mot Dalsland. Det är nämligen NSB som kört fyra dubbelturer i varje riktning per dag.

– En av de turerna har vi i betalt för med pengar från Västra Götalandsregionen för att de ska köra. Men så blev det plötsligt så att Norge drog in en dubbeltur och försämringen var uppenbar, säger kommunalrådet Martin Carling i Dals Ed som kämpat för bättre tågtider i flera år.

Både kommunen och regionen uppvaktade SJ och det gav resultat. Med början på måndagsmorgonen, 9 januari, började SJ köra tåg på linjen Göteborg - Halden med två avgångar i vardera riktningen. Turtätheten ökar i stället för att minska. Det gläder pendlare från Trollhättan, Öxnered, Dals Ed, Mellerud och Halden.

ANNONS

– Det finns ju de som jobbar i Fredrikstad och som därför måste byta tåg i Halden, men detta är ändå en utveckling åt rätt håll. Vi har faktiskt fått en avgång mer åt båda hållen tack vare SJ:s inblandning. Men jag ställer mig frågande till att SJ aviserar sommaruppehåll mellan 17/6 - 21/8 på de nya turerna. Åtta veckors försämring är väl länge, menar jag, säger Carling.

Han och kommunledningen har inte slutat att hoppas på dubbelspåret mellan Öxnered och norska gränsen som skulle innebära att tågen kan mötas på hela sträckan mellan Göteborg och Ed.

– Alla vet att motorvägen måste avlastas en del godstransporter. Även Norge har intresse av ett dubbelspår, som vi diskuterat i många år nu. Kanske händer det något snart, efter det att Norsk/svenska handelskammaren lyft frågan igen i Göteborg i slutet av februari, säger Carling.

Mötet är planerat till den 27 februari och norsk/svenska handelskammaren ordförande, Björn Rosengren, har stora förhoppningar på att de båda länderna ska enas om en satsning på dubbelspår från Oslo genom Dalsland till Göteborg.

– Den här järnvägssträckan är bland de viktigaste vi har att få färdig. Den är bra för oss och för Norge och det här projektet är lönsamt. Göteborgs hamn är viktigare för Norge än alla andra norska hamnar tillsammans, säger Rosengren.

ANNONS

Regionrådet Kristina Jonäng (C) från Ljungskile jublar över förstärkningen av antalet dubbelturer mellan Halden och Trollhättan.

– Det är som en dröm som gått i uppfyllelse. Nu är ett dubbelspår mellan Öxnered - Kornsjö ett av de viktigaste infrastrukturprojekten vi har att genomföra. Det gäller att båda länderna är eniga om satsningen.

ANNONS