Amerikanska billån kan bli bekymmer för Volvo Cars

ANNONS
|

Förra året såldes drygt 17,5 miljon nya personbilar och lätta lastbilar i USA. Precis som i Sverige och Europa, slog den amerikanska bilförsäljningen därmed nytt rekord – för sjunde året i rad. En anledning till köpfesten i bilsalongerna är de billiga, lättillgängliga billån som blivit mycket populära i USA.

– Billånen har gjorts om och avbetalningstiden förlängts, för att fler ska kunna låna till dyrare bilar – som exempelvis en Volvo. Om löptiden på ett lån i snitt var två till fem år förut är det nu fem till sju år, för att månadskostnaden för kunden ska bli lägre, säger Sean George, ansvarig för ränte- och kreditförvaltning på Granit Fonder och med lång erfarenhet från USA:s finansbransch.

ANNONS

Banker varnar

– Resultatet är att allt för många människor har fått låna allt för mycket pengar som de nu har svårt att betala tillbaka.

Billånen går att dela in i tre grupper beroende på hur kreditvärdig låntagaren är - där subprime och ”deep subprime”-lån ges till personer som generellt har sämre möjligheter att betala tillbaka. Det var den typen av lån, fast på bostäder, som lade grunden till finanskrisen 2008.

På kort tid har nu flera globala storbanker, som Morgan Stanley, Deutsche Bank och japanska Mizuho, varnat för just subprimelånen på bilar – och vilken effekt de kan få på den amerikanska bilmarknaden. Allt fler amerikaner får nu nämligen problem med att betala sina billån och kreditförlusterna för aktörerna som äger subprimelånen ökar stadigt.

"Har flyttat fram försäljningen"

Det kan naturligtvis skapa problem för de inom finansbranschen som sitter på de riskabla lånen – men det riskerar också att få konsekvenser för alla som säljer bilar på USA-marknaden.

– Genom att förlänga lånen har bilbranschen flyttat fram försäljningen. De som inte kan betala sina lån får ofta löptiden förlängd ytterligare, mot att månadskostnaden sänks – och blir då låsta vid sin bil under ännu längre tid. För att täcka de allt högre förlusterna kommer de som ger ut subprimelånen sannolikt också behöva höja priserna på lånen och då får färre råd att köpa en ny bil, säger Sean George.

ANNONS

Dessutom tros priserna på begagnade bilar sjunka under året – vilket nu oroar såväl Ford som General Motors. Nybilsförsäljningen har också dämpats något i USA de senaste månaderna trots att rabatterna som ges till bilkunderna är rekordhöga.

Hoppas på hjälp från Trump

– USA är inne i en mycket lång och stark bilcykel, med höga försäljningssiffror under flera år. Nu gör bilindustrin allt för att hålla uppe volymerna. Den nordamerikanska bilmarknaden har i princip alltid fungerat så – efter finanskrisen blev de mer försiktiga men nu är vi på väg mot normalläget igen, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Han tycker att larmen är något överdrivna, och tror inte att bilförsäljningen i Nordamerika minskar med mer än mellan tre och fem procent i år – för att snabbt återhämta sig.

– Så länge den amerikanska ekonomin fortsätter gå hyfsat och konsumenterna mår fortsatt bra kommer bilförsäljningen att ligga på höga nivåer. Vad man än tycker om Donald Trump kommer han sannolikt trycka på ekonomin med fler stimulanser framöver. Ett troligt scenario är att försäljningen går ner något i år, för att med hjälp av exempelvis en skattesänkning, öka igen, säger Hampus Engellau.

Bra utgångsläge för Volvo

Volvo Cars satsar på att öka sin försäljning i USA, som i dag är biltillverkarens näst största marknad efter Kina. Hampus Engellau tror inte att varningarna kring den amerikanska bilmarknaden påverkar Volvo märkbart.

ANNONS

– I takt med att priset på olja sjunkit har preferenserna hos de amerikanska bilkunderna ändrats till fördel för suvar – och där har Volvo ett bra utgångsläge med XC90. De kan säkert växa i Nordamerika, genom att ta marknadsandelar, även om det såklart blir svårare om marknaden som helhet minskar, säger han.

Volvo Cars har avböjt att kommentera utvecklingen.

ANNONS