Bombardiers huvudkontor i Liljeholmen i Stockholm. Arkivbild
Bombardiers huvudkontor i Liljeholmen i Stockholm. Arkivbild

Bombardierchef kan få hårt straff för muta

Fem års fängelse och utvisning. Åklagaren var inte nådig när han yrkade på straff för den ryske säljchef på svenska Bombardier som misstänks för grovt mutbrott.

ANNONS
|

Den 37-årige chefen misstänks ha mutat en myndighetsföreträdare i Azerbajdzjan när det svenska teknikföretaget vann en upphandling av signalsystem för järnvägen 2013.

Åklagaren Thomas Forsberg radade vid sin avslutande plädering i Stockholms tingsrätt upp en rad, i hans ögon, försvårande omständigheter. Inte minst värdet på affären – cirka 2 miljarder kronor, varav den lokala partnern – mottagare av den misstänkta mutan – tjänar minst 600 miljoner kronor.

Forsberg motiverade också sitt straffyrkande med att "avskräcka svenskt näringsliv att göra på liknande sätt".

Åklagaren återkom till besvärande mejl som säljchefen skrivit till sina chefer och kollegor:

37-åringen "har skrivit ord efter ord, mening efter mening, stycke efter stycke, närmast en uppsats om hur man har samarbetat. En lång beskrivning av hur man är i maskopi. Den här bevisningen är blytung", sade Forsberg.

ANNONS

Han påpekade samtidigt att högre svenska chefer på Bombardier kunde ha "tryckt på stoppknappen". Utredningen mot dem fortsätter.

37-åringen förnekar brott.

På onsdagen avslutas rättegången med försvarets plädering.

TT
Fakta: Mutmisstänkt miljardaffär

2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg i Azerbajdzjan, enligt åtalet på grund av mutor.

Den ryske säljchef vid Bombardier Transportation i Stockholm som står inför rätta har enligt åtalet, tillsammans med andra på företaget, mutat en tjänsteman vid den azerbajdzjanska järnvägsmyndigheten som också företrätt en lokal partner.

Denna partner, Trans-Signal-Rabita, kan dra in 600–800 miljoner kronor på affären.

Kontraktet är sammanlagt värt 2,7 miljarder kronor i dagens penningvärde. Det finansieras till 85 procent av ett lån från Världsbanken.

Bombardier är en kanadensisk koncern men dess verksamhet i Stockholm säljer järnvägsutrustning och ansvarar för marknaderna i Norden och forna Sovjetunionen.

ANNONS