Hon ska sälja Volvos syskon - till unga som inte vill ha bil

De nyanställer i princip varje vecka och satsar nu på att locka unga, nytänkande, innovatörer. Volvos syskon Lynk & Co växer ordentligt. – Om vi ens ska överleva i den här branschen måste vi göra allt annorlunda, säger marknadschefen Linda Hugestrand.

ANNONS
|

Geelykoncernens märke Lynk & Co lanserades på riktigt i höstas – sedan dess har två bilmodeller presenterats och många människor anställts. I november ska de första bilarna, byggda med Volvoteknik på Cevts plattform, rulla på kinesiska gator.

– Vi har tredubblat arbetsstyrkan på ett år och har inga planer på att slå av på den takten. I dag är vi runt 60 personer på Lindholmen och 200 i Hangzhou, utanför Shanghai, säger Linda Hugestrand.

Letar nytänkare

Hon är en av det nya märkets allra första anställda. Efter drygt tio år på Volvo Cars, följde hon för ett och ett halvt år sedan med Alain Visser, tidigare marknadschef på Volvo Cars och nuvarande chef för Lynk & Co, till Lindholmen. Flera andra på det nya märket har också sin bakgrund i fordonsindustrin. Med ett program särskilt riktat mot unga innovatörer, hoppas de nu också locka människor med helt andra erfarenheter. I en global kampanj på sociala medier söker Lynk & Co fyra personer som, i höst, ska tvinga företaget att tänka nytt, komma på nya samarbeten och ”utmana internt”

ANNONS

LÄS MER: Lynk satsar på Europa

– Nästa generations bilanvändare är en helt ny typ, och den målgruppen vill vi knyta till oss. Annonserna går ut till alla mellan 25 och 35 år med vissa specificerade intressen. Vi ska vara annorlunda i allt vi gör – vi jobbar i en gammal industri och det finns så många olika bilföretag att konkurrera med. Då måste du komma på ett nytt sätt att göra det här på, säger Linda Hugestrand.

Övre åldersgräns

Några krav på en speciell utbildning eller yrkeserfarenhet finns inte.

– Uppgiften är att hitta ett problem, föreslå en lösning och presentera det på ett annorlunda och kreativt sätt för oss. Sen väljer vi ut tio personer som är välkomna på ett fysiskt möte och intervju hos oss – fyra av dem går vidare och blir anställda under tolv månader, med chans till förlängning. Vilken skola du gått i och vilka betyg du har kvittar – det är ett mindset, en inställning, vi söker, säger Linda Hugestrand.

Ett nytt, likadant, program planeras också till vintern. Att det satts en övre åldersgräns förklaras med att hela märket generellt riktar sig mot unga människor i städer. Lynk & Co ska skippa de klassiska bilhallarna och i stället visa bilarna i boutique-liknande ”brand stores” i centrala köpcenter, där det bland annat ska gå att prenumerera på olika ”mobilitetstjänster”.

ANNONS

Digital nyckel

– Vi vänder oss till en målgrupp som egentligen inte vill ha bil. Unga i dag tycker det är ett stort steg att köpa bil och därför vill vi erbjuda en prenumeration, som på till exempel Netflix – då är du inte uppbunden utan kan när som helst avsluta tjänsten. Du kan givetvis också köpa loss bilen, eller bara leasa den som vanligt, säger Linda Hugestrand.

Co i namnet står bland annat för connectivity, upp- eller ihopkoppling. Bilarna ska vara uppkopplade mot nätet och det ska bland annat gå att boka testkörning eller service och få däcken bytta, genom telefonen. Nyckeln till bilen är också digital och ska kunna skickas genom en app.

LÄS MER: Här är nya bilen från Hisingen

– Då kan du ta en bil till flygplatsen, gå på flyget, landa i en ny stad och hämta en annan bil där. Vi tror att det är ett väldigt attraktivt erbjudande för en målgrupp som tycker det är helt ok att dela och som vill att allt ska vara så enkelt som möjligt, säger Linda Hugestrand.

Hur mycket bilarna, och prenumerationerna, ska kosta berättar Lynk & Co däremot inte ännu. Klart är att de i alla fall kommer vara billigare än en Volvo.

ANNONS

– Vi har en positionering där Volvo, i pris, är lite dyrare och vänder sig till en annan målgrupp, med en annan inkomst, annan ålder och familjekonstellation, säger Linda Hugestrand.

Fakta: Linda Hugestrand

Jobbar som: Marknadschef och varumärkesansvarig på Lynk & Co. Förbereder just nu höstens lansering av märket i Kina. Där ska den första bilmodellen ut på marknaden. 2019 ska bilen också finnas på den europeiska och amerikanska marknaden.

Bakgrund: Har tidigare arbetat med PR och marknadsföring på Volvo Cars. Dessförinnan läste hon Medieprogrammet på Munkebäcksgymnasiet och har också studerat bland annat journalistik, informationsdesign, film och foto på Academedia.

Ålder: 35 år

Intressen: Tränar och umgås med dottern Olivia, åtta år.

ANNONS