Nevs i samarbete med Microsoft

Elbilstillverkaren Nevs presenterade flera nyheter under onsdagsmorgonen på teknikmässan i Shanghai, bland annat ett samarbetsavtal med Microsoft och den nya konceptbilen Inmotion.

ANNONS
|

Under tre dagar, 7-9 juni, hålls den stora teknikmässan CES Asia i Shanghai, där Nevs finns på plats.

– Hela tiden är det besökare i vår monter, som är rätt så stor. Vi hade hoppats på ett stort intresse, men detta är större än vad vi hoppats på, säger Nevs presschef Fredrik Fryklund som är en av flera från Nevs företagsledning på plats på mässan.

Under onsdagsmorgonen presenterade elbilstillverkaren Nevs flera nyheter. En av dem är att de för första gången visade de sin nya konceptbil Inmotion, som är ett helt nytt sätt att beskriva framtidens transporter i en storstad. Den har skapats som en vision för den helt självkörande bilen.

ANNONS

Läs även: Första bilderna på Nevs 9-3X

Nevs avslöjade under onsdagen även ett samarbete med Microsoft där it-jättens avancerade moltjänster kommer att vara en grund för Nevs mobilitetstjänster.

– Vi måste ha samarbete med den här typen av företagen, säger Nevs vd Mattias Bergman från teknikmässan i Shanghai.

Han menar att Microsoft, med deras stora kunnande och breda erfarenhet av digitala tjänster, kommer att ha en viktig roll i Nevs övergång från att vara en elbilstillverkare till att bli ett företag som erbjuder mobilitetslösningar.

– Vi ser fram emot ett djupare samarbete inom områden som uppkoppling av bilar, molntjänster och artificiell intelligens för att skapa nya möjligheter för framtidens fordonsindustri, säger Mattias Bergman.

Redan i de elbilar som börjar produceras i början av nästa år kommer samarbetet att märkas.

– Det är den plattform våra nya bilar använder. Mjukvaran kommer att uppdateras i luften i stället för att åka in på service, säger Mattias Bergman.

Tjänsten kommer att registrera hur bilarna används. Samarbetsavtalet syftar till att förbättra upplevelsen av Nevs produkter och tjänster.

– Redan i bilarna vi släpper nästa sommar kommer den här plattformen att finnas och det krävs än mer när bilarna blir självkörande, säger Mattias Bergman.

ANNONS

De två företagen har under ungefär ett års tid haft kontakt och de har gjort en förstudie och har nu valt att berätta om samarbete i samband med att Nevs nya 9-3 elbilar visas på teknikmässan.

– Intresset har varit stort, såväl bland media som investerare, konstaterar Mattias Bergman efter företagets presskonferens i Shanghai.

– Det vi visar här i dag är två 9-3-or som ska levereras nästa år plus det koncept som kommer därefter, säger Matthias Bergman.

Konceptet handlar om ett självstyrande fordon som väckte stor uppmärksamhet.

– När lagstiftningen tillåter detta, hur kan man då använda tiden i bilen? Här visar vi hur inredningen kan vara individuell, säger Mattias Bergman.

Han påtalar att det inte är någon produktionsbil. Arbetet har pågått i två parallella spår, dels på nya plattformen, Phoenix, som påbörjades redan under Saabtiden.

– Då var det bensinbilar, nu är det bara eldrift. Sedan är det delen med en självkörande bil där designteamet arbetat med detta det senaste året, intensivt de senaste sex månaderna. Den är utvecklad och ritad i Trollhättan, säger Mattias Bergman.

Konceptbilen som visades upp på teknikmässan i Shanghai är ett globalt projekt då den är konstruerad i Sverige, producerad i Italien och mjukvaran har utvecklats i Tyskland samt Indien.

ANNONS

Inmotion har skapats som en vision för en helt förarlös bil. Interiören är flexibel och anpassad för passagernas behov vid olika tillfällen. Fordonen får ett brett användningsområde då det går att vila, umgås med familj och vänner eller ha ett affärsmöte. Detta skiljer fordonen mot andra transportlösningar och det blir ett fordon med flera olika användningsområden.

Användaren styr alla funktionerna i Inmotion med en personlig app.

Inmotions plattform kan vara klar för produktion från år 2020.

– Mellan 2020 och 2023 kan vi se självkörande bilar i piloter i vissa städer runt om i världen, säger Mattias Bergman.

När det sedan blir tillåtet med helt självkörande bilar är beroende på ländernas lagstiftning.

– Det är inte bara en avlägsen framtidsvision. Det känns som att många vill ha detta; tillverkare, lagstiftare och allmänhet, säger Nevs informationschef Fredrik Fryklund.

Nevs monter var mycket välbesökt under den första mässdagen. Andra biltillverkare finns på plats och visar sina bilar och det finns start-upp-bolag med tidiga teknikkoncept.

– Vi talar om något som kommer att finnas ute om ett år och har ett helt koncept som håller ihop. Alla biltillverkare kommer att testa det men vi gör det helhjärtat, säger Mattias Bergman.

ANNONS

I montern betonar Nevs hållbarhet på olika sätt.

– Det viktiga i framtiden är inte är att du äger bilen, utan kan ta dig mellan A och B, säger Fredrik Fryklund.

Nevs vision bygger på något som är enklare och smartare än till exempelvis dagens taxibilar. Konceptbilen har endast påstigning mot den sida som finns mot trottoaren, för att öka säkerheten.

– Våra lösningar gäller i första hand storstäder med en besvärlig trafiksituation. Ett exempel är Nevs delägare, staden Tianjin, där Nevs kommer att tillhandahålla både eldrivna fordon och olika mobilitetslösningar i samarbetet med Tianjin.

I regionen bor 15 miljoner invånare, där en av Nevs tre fabriker finns samt forskning och utveckling.

– Intresset och behovet att utveckla nya transportlösningar är stort. Kina säger att man vill bli världsledande och Tianjin vill bli bäst i Kina, säger Fredrik Fryklund.

På fredag har allmänheten i Shanghai möjlighet att besöka mässan.

ANNONS