Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180516-nextjetkonkurs-679806_se.bhn_1.jpg
Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs och ställde in alla flygningar från lunchtid på onsdagen. På Arlanda flygplats informerades passagerarna om de inställda flygen.

Nextjet i konkurs – hårt slag mot norr

Efter stora ekonomiska problem tog det definitivt stopp för Nextjet. Flygbolaget går i konkurs och bland de stora förlorarna finns en rad mindre Norrlandskommuner.

Vid lunchtid kom beskedet. Alla bolagets flighter ställs in och runtom på olika flygplatser fick resenärer se sig om efter alternativa lösningar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Beskedet var drastiskt men har föregåtts av en lång period av stora ekonomiska bekymmer för bolaget. I mars 2018 krävde Trafikverket ett vite på 700 000 kronor då myndigheten konstaterat att bolaget inte följt avtal.

Under 2017 tvingades man göra en nyemission om 42,5 miljoner kronor och fick sedan under hösten bedriva trafik med tillfällig licens. Samtidigt som SAS börjat trafikera en av bolagets mest lönsamma linjer, Arlanda–Örnsköldsvik har också Nextjet haft stora ekonomiska skulder till flygplatserna.

Totalt har detta handlat om cirka 14–15 miljoner kronor och till Arvidsjaurs flygplats rör det sig om 1,6 miljoner kronor i uteblivna flygplatsavgifter.

Brist på besättning

- Det har varit skakigt, både deras ekonomi och utförande. Det har varit tekniska problem med flygplanen, brist på besättning. Bolaget har varit skyldiga oss 1,6 miljoner kronor som vi skickat vidare till Kronofogden, säger Ralf Lundberg, chef för Arvidsjaurs flygplats till TT.

För Arvidsjaur får beskedet nu stora konsekvenser.

- Vi har ju en växande biltestindustri och en växande turistnäring. Vi har ju också medborgare som vill flyga härifrån, i stället för att åka till Skellefteå och Luleå och ta flyget därifrån. Så flygplatsen är navet i regionen, säger kommunalrådet Lotta Åman.

Kan ta månader

Nextjet har framförallt har varit fokuserat på flyg till mindre orter i Norrland. På flera av dessa har passagerarna inte heller haft något alternativ till bolaget. Trafikverket sitter nu i möte för att se hur myndigheten på snabbast sätt kan handla upp ersättningsflyg på de berörda rutterna, förutom Arvidsjaur även Hemavan, Vilhelmina samt Lycksele. En sådan upphandling kan dock ta flera månader och i Arvidsjaur ser man omedelbara konsekvenser.

- Det finns andra flygbolag som vill flyga på de här linjerna men det här kommer att göra att det blir ett stillestånd med minst ett par tre månader utan trafik. Vi ska ha möte i morgon men det kommer säkert att bli ett antal som korttidspermitteras, säger Ralf Lundberg.

TT har sökt såväl bolagets vd Magnus Ivarsson som kommunikationschefen Henning Lindberg utan att de besvarat samtalen. I ett pressmeddelande skriver dock Nextjet: "Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats".

Fakta: Flygbolaget Nextjet

TT

Nextjet grundades 2002 och började sin verksamhet två år senare.

Bolaget har framförallt varit fokuserat på mindre orter i Norrland och haft ett 20-tal destinationer inom sitt linjenät.

Förutom främst Norrland har det handlat om destinationer i Finland, Norge och Åland.

Bolaget har haft 16 flygplan och cirka 300 anställda.

Beskedet att bolaget går i konkurs gör att Nextjets flygningar ställs in.

MEST LÄST