Så ska Ikea växa ännu mer

Ikea ska växa stort – på nätet, ute i världen och i Göteborg. – Vi är fortfarande ganska små och vi är fortfarande i början, säger vd och koncernchef Peter Agnefjäll.

ANNONS
|

Vid köksbordet i ett utställningskök på Ikea i Kållered redogör han för möbeljättens ambitiösa framtidsplaner – växa på alla befintliga marknader, slå sig in på helt nya, bygga fler varuhus och öka e-handeln ordentligt. Målet är att sälja möbler och heminredning för runt 500 miljarder kronor vid 2020. E-handeln ska samtidigt växa till 50 miljarder kronor.

– I dag omsätter e-handeln runt 14 miljarder kronor, men den växer snabbare än genomsnittsaffären. De senaste åren har den ökat med 40 procent per år – det betyder att vi dubblar affären vartannat år. Det börjar bli betydande volymer, men kärnan i affären är, och kommer fortsätta vara en lång tid framöver, mötet i varuhuset, säger Peter Agnefjäll.

ANNONS

94 000 kvadratmeter shoppingi Kållered

Expansionsplanerna är högst konkreta för varuhuset i Kållered – som på sikt kan byggas om till ett 94 000 kvadratmeter stort shoppingcenter. Detaljplanen antogs i oktober, men exakt när allt ska stå klart är det ingen som vet.

– Vi har ingen specifik tidsplan, men vi gissar att det ligger någonstans tre, fyra år framåt i tiden. Många av processerna ligger utanför vår kontroll, som till exempel detaljplaneprocessen. Det måste få ta sin tid, säger Peter Agnefjäll.

Sverige är i dag Ikeas femte största marknad, efter Tyskland, USA, Frankrike och Storbritannien. Den stora tillväxtpotentialen finns dock på helt andra ställen.

Hoppas på Kina och Indien

– I Sverige har vi 20 varuhus på tio miljoner invånare, i Kina har vi 21 varuhus på 1,3 miljarder invånare – om vi skulle ha samma täckning där som i Sverige hade vi haft 2 600 varuhus i Kina. Det är en enorm potential för oss. I Indien har vi samtidigt inte ett enda varuhus, utan håller på att bygga vårt första – det kommer också att bli en fullkomligt enorm marknad, säger Peter Agnefjäll.

Europa är dock fortfarande Ikeas, i särklass, viktigaste marknad. Totalt går 69 procent av försäljningen dit. Peter Agnefjäll tycker att osäkerheten på marknaden ökat efter brexit-omröstningen och inför de kommande valen i Frankrike, Tyskland och Holland.

ANNONS

Ökad osäkerhet i Europa

– När man inte vet hur valutgången blir tenderar många människor att hålla lite hårdare i plånboken. Sedan efter valen skapas klarhet och då återgår man till något slags normaltillstånd igen. Däremot är det fortfarande ingen som riktigt vet vad brexit kommer att innebära – det driver fortsatt en viss ökning av osäkerhet. Vi får se var det tar vägen. Men generellt är konjunkturindikatorerna i Europa ändå positiva, säger han.

Ikea får återkommande kritik för hur, och var, de betalar skatt. Senast för ett år sedan anklagade till exempel den Gröna gruppen i EU-parlamentet, koncernen för att genom åren ha undvikit att betala flera miljarder i skatt i EU.

"Anser oss vara en god skattebetalare"

– Jag känner inte alls igen den bilden. Vi anser oss vara en god skattebetalare. Vi betalade 1,2 miljarder euro i skatt förra räkenskapsåret – det är 21,6 procent av vår vinst och jag skulle säga att det är väldigt genomsnittligt, säger han.

Peter Agnefjäll har, med ett kort uppehåll, arbetat på Ikea hela sitt yrkesverksamma liv. Han började som trainee 1995 och tog över som vd och koncernchef hösten 2013. På vägen har han, bland mycket annat, hunnit med att vara assistent åt Ingvar Kamprad.

– Jag har lärt mig mycket av Ingvar, han är en varm inspirationskälla. Han är precis som han framstår – superintresserad av Ikea. Det är bara Ikea, Ikea, Ikea. Med ålderns rätt medverkar han dock allt mindre i verksamheten – i det närmaste väldigt lite nu. Men han är aktiv som kulturbärare och ikon, säger Peter Agnefjäll.

ANNONS

Stort aktieintresse

Utanför Ikea har han ett stort intresse för aktier. De första köpte han som 14-åring, för sommarjobbslönen.

– På den tiden fanns inte ens text-tv, så man fick springa in på vaktmästarexpeditionen och kolla i tidningen hur kursen utvecklats dagen innan. Det brukade jag göra varje 10-rast. På 1,5 år tjänade jag lika mycket på aktierna som jag tjänat på sommarjobbet – det fascinerade mig och sedan dess har jag alltid köpt aktier, säger Peter Agnefjäll.

Han beskriver sig som en långsiktig investerare, men är försiktig med att ge några börsråd.

– Jag är lika dålig som alla andra på det. Förra året var jag två procent bättre än börsen som helhet och det är jag nöjd med. Man ska vara försiktig – det är lätt att bli fartblind när det går bra. Man ska tänka på att det är en rätt riskfylld aktivitet – och placera långsiktigt, säger Peter Agnefjäll.

Fakta: Ikea

  1. Ikea grundades 1943 av Ingvar Kamprad. Koncernen har i dag 343 varuhus i 28 olika länder.
  2. Det senaste räkenskapsåret, första september till sista augusti, hade koncernen en omsättning på 35 miljarder euro. Vinsten före skatt var samtidigt 4,2 miljarder euro.
  3. Koncernen har i dag runt 140 000 anställda världen över.
ANNONS