Positiv utveckling för landsortspressen. Arkivbild.
Positiv utveckling för landsortspressen. Arkivbild.

Stark reklammånad för landsortspressen

ANNONS
|

Reklaminvesteringarna i landsortspressen steg markant i november och gick därmed mot strömmen, visar statistik från Sveriges Mediebyråer.

Totalt minskade medieinvesteringarna, förmedlade av Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 5,3 procent i november jämfört med samma månad i fjol. Men för landsortspressen ökade reklamen med 13,9 procent. Även radio, utomhusreklam, annonsblad och bio visade upp positiva siffror.

Sämst gick det för storstadspressen, speciellt dagspressen, minus 18,2 procent.

"Medieinvesteringarna mattas av något i november efter en all-time-high månad i oktober. November kan därför ses som en stark månad trots minustecken på den sista raden", skriver Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

ANNONS
TT
ANNONS