Trafikverkets besked om nya slussar dröjer

Frågan om nya slussar i Göta älv skulle enligt Trafikverkets plan gå ut på remiss i juni. Nu dröjer det till augusti.

ANNONS
|

Slutversionen av rapporten om Vänersjöfart och slussar i Trollhätte kanal är färdig. Arbetet med att undersöka hur ett bygge kan gå till har redan inletts, trots att regeringens definitiva besked inte kommer förrän nästa vår. – Vi förbereder oss då det är bråttom om vi får ett positivt besked nästa vår, säger Bertil Hallman, utredningsledare på Trafikverket.

Sex års utredning

Han har utrett frågan om nya slussar sedan 2011. Det arbete han gör nu sker tillsammans med Sjöfartsverket. – Vi förbereder oss och tittar på hur byggnationen kan gå till. Vi tittar på om det finns andra exempel i Europa där man byggt slussar med samma lyfthöjd och hur man löst frågan med att blanda fritidsbåtar med yrkessjöfarten, säger Bertil Hallman.

ANNONS

3,1 miljarder kronor

Byggtiden är sex år och bygget kan tidigast starta 2026. Dagens sex slussar ska ersättas med fyra och kostnaden beräknas till 3,1 miljarder kronor. Slutversionen av rapporten om nya slussar skiljer sig främst mot tidigare upplagor i en fördjupad kulturhistorik och att det nu finns en ekonomisk samhällsnytta att göra investeringen. – Varje investerad krona ger 1.30 tillbaka, konstaterar Bertil Hallman. Att förutsättningarna har ändrats mot de första beräkningarna, är ett förändrat sätt att räkna.

Läs också:Nya slussar lönsam investering Rapporten visar också att sjötransporter avlastar transporter på väg och järnväg. De är även positivt för miljön sett till låga utsläpp av koldioxid. 2015 var transporterna på Göta älv, förbi slussarna, omkring 1,6 miljoner ton per år. Enligt Trafikverkets prognos kan godsvolymen öka med 75 procent till år 2040. Då skulle volymen vara uppe i 2,8 miljoner ton per år.

Nationell plan

Nästa steg i processen är att utredningen om Vänersjöfarten, ingår i Trafikverkets förslag på nationell transportplan för 2018-2029. – Normalt brukar den komma i juni, men nu blir det i augusti i stället. Trafikverket ska tolka regeringens direktiv som kom så sent som i torsdags förra veckan, säger Bertil Hallman. Om det nu blir en kortare remisstid än brukligt, sex månader, kan han inte svara på. Den 25 april ska representanter från de tre berörda kommunerna, Trollhättan, Vänersborg och Lilla Edet uppvakta trafikutskottet. – Vi får en halvtimme och då ska vi kort även presentera den här utredningen, säger Bertil Hallman. Nästa vår förväntas ett besked komma från regeringen om det blir byggnation av nya slussar – de första som byggts i landet på 100 år.

ANNONS
ANNONS