En av bilarna som kanske ska byggas i Zwickau. Herbert Diess från VW-ledningen visar upp ID Cross på Shanghai-mässan i våras.
En av bilarna som kanske ska byggas i Zwickau. Herbert Diess från VW-ledningen visar upp ID Cross på Shanghai-mässan i våras.

VW:s elsatsning: 340 miljarder på fem år

För bara två månader sedan lovade Volkswagen att lägga 20 miljarder euro på att utveckla elektriska och självkörande bilar. Nu höjer man redan insatsen till 34 miljarder euro.

ANNONS
|

I fredags morse presenterade Tesla världens snabbaste bil, en batteridriven Roadster som ska klara 0–96 kilometer i timmen på 1,9 sekunder. Ett halvt dygn senare svarade VW med en extrem acceleration av annat slag – de planerade 20 miljarderna på tolv år ökas till 34 miljarder inom fem år.

Det är nästan 340 miljarder kronor, ett belopp motsvarande tre fjärdedelar av hela Teslas börsvärde.

Och då är satsningen på e-mobilitet bara en del av den framtidsplan à 72 miljarder euro för åren 2018-2022 som klubbades i fredags, skriver Reuters. Herbert Diess i VW-ledningen beskriver det enligt nyhetsbyrån på lördagen som "den största produkt- och teknikoffensiven i märkets historia".

ANNONS

VW-koncernen har alltså trots pressen från "dieselgate", avgasskandalen som fortsätter att kosta stora summor, gott om pengar i kassan.

Men de ambitiösa planerna kan också delvis förklaras med beskedet från Kina i slutet av september, att företag som vill sälja bilar där från och med 2019 måste se till att minst var tionde bil är en supermiljöbil. Det innebär radikala omställningar för traditionella biltillverkare.

Gammal Trabant-fabrik

Navet för VW:s e-mobilitetssatsningen blir Zwickau i östra Tyskland, skriver Automobilwoche. Där tog företaget 1990, i samband med landets återförening, över en gammal Trabant-fabrik. Den ska nu moderniseras, med prislappen 1 miljard euro, för att spotta ut både VW:s kommande ID-serie och Audis och Seats avgasfria modeller.

Skoda, som ju också är inom VW-koncernen, ska bygga sina elbilar i Tjeckien.

Bättre än Bugatti

Vad omdaningen innebär för gruppens mer exklusiva märken framgår inte. Men ett koncept för en framtida eldriven Lamborghini, kallad Terzo Millenio ("Tredje millenniet"), har nu i november visats upp av samarbetspartnern MIT , Massachusetts Institute of Technology.

Och Bentley ryktas vilja göra sin egen version av Porsches kommande el-sedan Mission-E.

Bland VW:s personbilsmärken återstår då Bugatti, som i veckan fått nöja sig med en mindre smickrande roll. När Tesla visade upp Roadstern och företagets lastbil skröt vd Elon Musk att den batteridrivna långtradaren har extremt bra vindmotstånd – mindre än supersportbilen Bugatti Chiron.

ANNONS
TT
Fakta: Läget för bilbjässar

Bilvärlden har nu inlett en omställning i hopp om miljövänligare trafik. Läget för några tongivande tillverkare:

  • Daimler: Kungjorde i fredags en satsning om 5 miljarder yuan (6,5 miljarder kronor) för att uppfylla Kinas kommande miljöbilskrav.
  • General Motors: Lanserade förra året Chevrolet Bolt, tänkt att bli en ny folkelbil. Men modellen har drabbats av oförklarade produktions- och leveransproblem, och för en tynande tillvaro.
  • Renault-Nissan: Mitt inne i lanseringen av nya Nissan Leaf, som – i eventuell konkurrens med Tesla 3 – väntas dominera den globala marknaden för avgasfria bilar nästa år.
  • Tesla: Försöker just nu frenetiskt förvandla sig till en masstillverkare. Målet om att producera 5000 exemplar av "folkbilen" Model 3 varje vecka har dock fått skjutas upp från december till mars.
  • Toyota: Har satsat mer på vätgas än batteribilar hittills. Men meddelade i fredags ett partnerskap med Suzuki för att ta fram och sälja elbilar i Indien.
  • Volvo Cars: Lovar att alla modeller från 2019 ska vara "elektrifierade", det vill säga med hybrid- eller batteridrift. Ska få två elbilsmärken som syskon: Polestar och Lynk & Co.
  • VW: Lovar att lansera hela 80 nya eldrivna modeller, utspridda på koncernens över tio märken, fram till 2025.
  • ANNONS