Svarta vikar. Oljeutsläppet 2011 drabbade Tjörn hårt. Fortfarande är inte all olja borta. Kommunen vill sanera ytterligare och kommer att söka pengar till det.
Svarta vikar. Oljeutsläppet 2011 drabbade Tjörn hårt. Fortfarande är inte all olja borta. Kommunen vill sanera ytterligare och kommer att söka pengar till det.

Ingen ställs till svars för oljekatastrof

En ny oljesanering behövs på Tjörn. Det konstaterar kommunen. Samtidigt kommer beskedet att ingen ställs till svars för den stora katastrofen 2011.

ANNONS
|

– Vi har god koll på var vi har olja kvar, säger Lina Johansson, som är miljöchef på Tjörns kommun.

Var oljan finns och att den behöver saneras konstaterades egentligen redan vid en inventering i samband med den sista saneringen för flera år sedan.

Att den fått ligga kvar i områden där människor och djur rör sig beror på att det rör sig om att det är oklart vem som ska betala för att ta bort den, enligt Lina Johansson.

– Kvarfarande olja har fortfarande en miljöpåverkan eftersom det på vissa platser fortfarande blöder. Det viktiga är ändå att man kan kliva på klipporna utan att få det på sig och att det inte skadar djur.

ANNONS

Kommunen anser dock att det behövs saneras mer för att oljan inte ska riskera påverka hälsan och miljön och ska försöka söka medel till en sanering under året.

– Från Myndigheten för samhällskydd och beredskap finns det inga mer pengar. Därför måste vi nu söka pengar på annat håll, säger Lina Johansson.

Att betala själv är inte aktuellt just nu. Tjörns kommun har redan haft kostnader på 1,3 miljoner kronor.

Lokaltidningen STO - rapporterade i veckan att åklagaren lagt ned utredningen kring ansvarsfrågan efter den stora oljekatastrofen 2011 som ledde till att Tjörns vikar och klippor svärtades ned av hundratals ton olja. Det betyder att ingen kommer att ställas till svars för kollisionen utanför den danska Nordsjökusten som var orsaken till oljeutsläppet. Anledningen till att utredningen läggs ned är att Malta och Belgien, vars flaggor fartygen bar, inte svarat på skrivelser från internationella åklagarkammaren.

– Det har varit helt tyst trots löften om återkoppling och besked. Det finns uppenbarligen inget intresse från någon av de två länderna att driva ansvarsfrågan vidare när väl försäkringsfrågorna är lösta, säger riksåklagaren Eva Korpi till tidningen.

Gunnar Persson på kustbevakningen i Göteborg var först förundersökningsledare och har sedan följt ärendet.

ANNONS

Han hade gott hopp om att någon skulle kunna lagföras för brott, men är samtidigt inte förvånad över utgången.

– Det är en skyldighet för flaggstaten som har fartyget registrera att vidta åtgärder mot besättning eller ägare. Men på de 13 år jag jobbat så har vi fått väldigt få återrapporteringar när vi skickar den här typen av ärenden. Men jag trodde att åtminstone Belgien skulle svara, säger han.

Enligt honom kan Sverige som drabbat land inte göra något annat än att stöta på vid sådana här tillfällen.

Fakta: Så gick det till

10 september 2011 kolliderade ett fraktfartyg från Malta med en belgisk fiskebåt utanför den danska Nordsjökusten. En bunkertank på fraktfartyget skadades och började läcka.

Danska myndigheter började ta upp olja, men saneringen omöjliggjordes av hårt väder.

15 september upptäcktes olja på nordvästra Tjörn. Kustbevakningen inledde en miljöräddningsinsats till sjöss och Tjörns kommun en på land. Därefter pågick sanering i omgångar fram till september 2013.

Totalt har 1 222,5 ton olja och oljeskräp sanerats på Tjörn.

ANNONS