Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

steneby 016.jpg
Jimmi Brunstorps stol återför sinnet till nuet – med hjälp av två ben.

Kropp, föremål och känsla på Steneby

Studenterna kommer från när och fjärran och tillbringar några år i den dalsländska skogs- och sjöbygden, medan de fördjupar sig i hantverk med olika inriktning. Examensarbetena är individuella och tar sig olika vägar. Det kan handla om det man i framtiden vill jobba med – eller något annat.

– Jag har undersökt den konstnärliga processen och funnit ett sätt jag gillar att jobba på, inte bara med järn och stål utan också med andra material, som papper, säger Anastasia Polubotko, som avslutar kandidatprogrammet med inriktning järn och stål.

Karin Granstrand går textilprogrammet men har i examensjobbet inte arbetat med textil. – Jag har gjort en visuell berättelse av saker jag hittat.

I en lång, mycket rak rad, som utgår från en svart fåtölj, ligger de på golvet: en liten koffert, ett svarvat stolsben, några muttrar, en gren... Allt målat i svart, en del är litet svårdefinierbart.

Det är meningen och en dunkel belysning ska förstärka en surrealistisk och mystisk känsla för betraktaren, som gärna får sitta i fåtöljen och skapa sin egen historia kring vad det är för saker.

– Jag jobbar helt intuitivt tills jag finner en känsla jag är nöjd med. Det är viktigt för mig att ha roligt och finna det jag verkligen är intresserad av.

Kroppen betydelsefull

Lina Söderberg från järn- och stålprogrammet talar på liknande vis om en öppen, lekfull process. Hon har utgått från hur själsliga tillstånd tar sig uttryck i kroppen. Det har lett vidare till en koncentration kring ryggraden och böjliga, kotliknande former på metallföremålen.

Kroppen har varit betydelsefull också för Jimmi Brunstorp på möbeldesignlinjen. Hans träbord med två stolar står vid ena väggen och när han tar plats kollapsar vanliga föreställningar om hur man sitter på en stol – hans har nämligen bara två ben. Men det är inte alls så svårt att sitta på den som man tror försäkrar han och erbjuder mig att pröva.

Det går mirakulöst lätt att finna balansen och känns överraskande, befriande bekvämt.

– Det krävs bara en liten anspänning men den räcker för att man ska landa i nuet, säger Jimmi, som har gjort sin möbel med tanken att användarna ska förmås stanna här och nu, trots alla intryck som hela tiden tar sinnet i besittning och för bort koncentrationen från ögonblicket.

En liten repstege under bordet erbjuder extra chans att sysselsätta kroppen och återföra koncentrationen till nuet, samtidigt som muskulaturen kring kroppens kärna stärks.

Barockkyrkor

Någon fysisk kropp finns inte i svepningsformen som ingår i Joel Anderssons och Adisa Copras verk, ändå är kroppen närvarande.

– Vi vill utveckla svepningstekniken för att gestalta kroppen utan att den är med rent fysiskt, säger Joel Andersson.

Svepningen ingår i en installation av objekt som skapats av moderna material men influerats av klassisk skulptur.

– Det bygger på saker från hemmet och industrin som vi laddat med historia, sammanfattar han.

Framför allt handlar de historiska influenserna om utsmyckningen i barockkyrkor, med inspiration hämtad från kyrkorbesök i Berlin.

Ögonkontakt

Måns Salomonsens arbete återvänder till bordet.

Som student på en designutbildning har ställt sig frågor som huruvida vi alls behöver nya saker och till sist format ett bord med avsikt att skapa bättre kommunikation mellan människor. En svängd skiva ger dem som samlas vid bordet möjlighet till direkt ögonkontakt, i stället för att se grannen från sidan. Skivan av putsad betong går att skriva direkt på med kritor, om man får behov av att illustrera eller räkna ut något under samtalets gång.

Järnvägens gamla godslager i Dals Långed är numera också utställningslokal för Stenebyskolan och där bygger Olle Norås upp sitt examensarbete när Bohusläningen är på besök. Som stora svarta hårmassor ligger föremål av metalltråd på golvet.

– Det blir fantastiskt, som en dröm i skogen, säger han.

steneby 009.jpg
Vy över konsthallen i Steneby med Lina Söderbergs Minne i materia. Karin Granstrand, Måns Salomonsen och Joel Andersson diskuterar Joels verk Studie, gjort tillsammans med Adisa Copra. Varje pall unik. Petrus Nygren förenar östasiatisk och skandinavisk tradition i sin möbeldesign.
steneby 011.jpg
steneby 025.jpg

Stenebyskolan – institutionen för konsthantverk och design ligger i Dals Långed men är en del av Göteborgs universitet.

Kandidatprogrammet omfattar 180 högskolepoäng – cirka tre års heltidsstudier – och har

tre inriktningar: Järn och stål/offentlig gestaltning, Möbeldesign inriktning trä, Textil och kläder design.

Masterprogrammet omfattar 120 högskolepoäng – cirka två års heltidsstudier – och utgör en fördjupning inom samma inriktningar.

Deltagare i årets examensutställningar:

Kandidatexamen: Kacper Adam, Peter Bingham, Ida Lundell, Lina Söderberg, Mia Hamborg, Herman Ejnefjäll, Jon Båld, Adina Almén, Nils Nordal, Karin Granstrand, Charlie Heyward, Jimmi Brunstorp, Heiddis Ran Ragnarsdottir. Måns Salomonsen, Joel Andersson, Adisa Copra, Ullo Ragnar Telliskivi, Erik Karlsson, Annika Wahlström, Olle Norås, Anastasia Polubotko, Frida Gregemar

Master: Pia Ingemarsson, Pithalai Phoophat, Petrus Nygren, Megumi Ito

Kandidatutställningen pågår i tre lokaler på Steneby 21 maj-5 juni

Visas sedan på Tredje våningen i Sockerbruket, Göteborg, 11-23 juni. Gesällarbetet visas på på Stadsbiblioteket i Göteborg 8 -16 juni

Masterutställningen visas på Not Quite i Fengersfors, har tidigare visats på Röhsska museet i Göteborg.

MEST LÄST