I konsumentens fall i denna anmälan handlade det om stora kakelplattor, 300 x 600 millimeter, där fogskarvarna inte blev som han hade föreställt sig det (arkivbild).
I konsumentens fall i denna anmälan handlade det om stora kakelplattor, 300 x 600 millimeter, där fogskarvarna inte blev som han hade föreställt sig det (arkivbild). Bild: Fredrik Sandberg/TT

Kund kunde inte bevisa kakelfel

Kakelplattorna var olika stora och matchade därför inte varandra i fogskarvarna. Det skriver Lerumsbon i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Beslutet där betyder att kakelsättningen inte var felaktigt utförd.

ANNONS
|

Mannen skulle flytta in i en nybyggd lägenhet och gjorde vissa tillval. Till badrummet valde han stora kakelplattor, 300 x 600 millimeter, i två olika färger och i offerten står det att de skulle sättas ”liggande-, rak sättning med fogföljd".

När arbetet väl var utfört märkte han att badrummet ”hade kaklats med två olika sorters kakelplattor med olika storlek som inte matchar varandra i fogskarvarna”. Han skriver: ”Det ser inte bra ut och minskar lägenhetens värde.” Enligt honom hade han inte fått information om att kaklet skulle sättas så och plattsättaren ”reagerade tydligen inte heller". Han anser att arbetet inte är korrekt utfört.

ANNONS

Eftersom konsumenten blev missnöjd med hur tjänsten utförts ville han ha tillbaka vad det kostat, 18 107 kronor.

Bostaden slutbesiktad

Huvudentreprenören Teambuilder AB motsätter sig kravet i sitt svar till Allmänna reklamationsnämnden. Företaget skriver att det var ”omöjligt att sätta plattorna på samma höjd och med foghöjd när de inte är av samma storlek eller sort”. Dessutom att lägenheten är slutbesiktigad och att det där saknas anmärkning på kakelmontaget.

Nämnden går på företagets linje. Om en tjänst ska vara felaktig i konsumentköplagens mening ska den avvika i resultat från vad konsumenten har rätt att kräva om fackmässigt utförande. Dessutom är det den som påstår att tjänsten är felaktig som har bevisbördan.

Nämnden instämmer i företagets invändning att det var omöjligt att lägga dem i rak fogföljd eftersom de var olika stora. Därför avviker inte tjänsten från vad han haft rätt att kräva. Dessutom stämmer det med offerten: plattorna är monterade med rak fogföljd för respektive typ av platta.

Därför avslog Allmänna reklamationsnämnden konsumentens krav på återbetalning.

ANNONS