Chefen: "En slitig och tuff period"

Att ledningen skulle ha sopat problemen under mattan håller avdelningens chef inte med om. Men att situationen har varit tuff, det skriver hon under på.

ANNONS
|

Hon kallar det en ”ärendeskuld”. Marie-Louise Bergqvist som jobbat som förvaltningschef över avdelningen började jobba där 2013.

Då hette det utvecklingsenheten och redan då ska ärenden som avdelningen ha haft hand om legat på hög. Orden "ordning och reda" använder Bergqvist flera gånger under intervjun med Bohusläningen när hon berättar om insatser som skulle minska på skuldhögen.

– Under 2016 gjorde vi insatser och personal tillsattes för att få ordning och reda på processer. En processledare plockades in utöver den ordinarie bemanningen. Där fick vi ordning och reda för att se var det brister. Vi har också köpt in ett nytt system där vi gjorde en stor inventering. Nu ska vi implementera ett nytt system, berättar hon.

ANNONS

Men hon medger också att det varit stor omsättning på personal. Att det skulle ha varit en orimlig arbetsbörda håller hon inte med om eftersom de förstärkt med konsulter. Att hon skulle ha sopat problem under mattan tillbakavisar hon också.

– Det skulle jag vilja säga är fullständigt fel uppfattning. Det mantrat har inte jag haft. Det jag beskrivit för dig visar att vi försökt tillsätta personal och tagit in stödpersonal utöver ordinarie personal, säger Marie-Louise Bergqvist.

Men kunde ni inte ha reagerat tidigare? – Det finns ett antal händelser som hänt under tiden och insatser vi har gjort har inte fått den effekten som vi önskade. När vi tar ett steg framåt tar vi ett steg bakåt. Olika saker har inträffat och personer som kommit och fått sluta av olika skäl, säger Marie-Louise Bergqvist.

– Det är jättelätt i backspegeln att se att vi borde ha gjort på ett eller annat sätt. Vi har gjort åtgärder sen har de inte fått önskad effekt och vi har fått börja om. Det var slitigt och en tuff period, medger hon.

Men varför ska Lysekilsbor behöva drabbas när ärenden på en kommunal förvaltning hamnar på hög? Det är en av frågorna tidningen velat ha svar på.

ANNONS

– Det är ingen önskvärd situation och det jobbar vi på. Vi gör insatser och vi gör det för att det jobbar på. Det viktiga är att det görs åtgärder. Det har varit en lång period att hitta rätt. Vi har gjort ett antal åtgärder. Vi fortsätter och nu känner vi att det vänder och det att vi ska ta med oss. Ärendehögen växer inte längre.

Idag är Leif Schöndell som också jobbar som kommunchef tillförordnad förvaltningschef för avdelningen. Än är det inte klart vem som tar över tillsvidare efter Marie-Louise Bergqvist. För under våren fick hon en annan roll på en annan avdelning. Hon säger att det handlar om en omorganisation.

Du lämnar inte det sjunkande skeppet då? – Verkligen inte. Med alla de åtgärder vi gör. Samtidigt som vi ser ärendeskulden har stannat av. Nu vänder vi, säger hon.

ANNONS