Strömstad SPA till de större i satsningen på Vår bästa tid är nu. (Arkivbild)
Strömstad SPA till de större i satsningen på Vår bästa tid är nu. (Arkivbild)

Konferenserna ökar igen

För drygt ett år sedan drog en satsning i gång för att locka fler att konferera i Bohuslän. En näring som är mycket konjunkturkänslig.

ANNONS
|

Vår bästa tid är nu, heter den och kom till på en önskan från hotellen samlade i Storhotellsgruppen.

–De vill jobba tillsammans för att öka konferenserna under oktober till mars. Detta trots att de är konkurrenter. Att sälja in Bohuslän i juli är inget svårt, men nu vill vi visa att det egentligen är vackrast när det är en lugnare årstid, säger Jennie Renström på Turistrådet Västsverige.

I gruppen ingår allt från mindre Villa Sjötorp i Ljungskile till bjässar som Tanumstrand och Vann. Allt som allt är de 20 hotell. Konferensbranschen är känslig för konjunkturer.

–Går företagen bra kan man ta fram stora plånboken och kanske satsa på fler aktiviteter. När det är sämre tider avstår man från att åka på konferens, eller slopar övernattningen. Det finns hur många konferenshotell som helst i Sverige. Vi ställde oss frågan, vad kan vi göra för att de välja oss? Många söker en reseanledning, det kan vara allt ifrån femkamp till hummerfiske. Ofta räcker det med att vi kan erbjuda aktiviteter, det är viktigt att visa att här finns en massa saker att göra, oavsett om det är en blåsig dag i oktober, menar Jennie Renström.

ANNONS

Läs mer:Gullmarsstrand fortsätter att växa

Och om det beror på kampanjen eller ej så har antalet gästnätter under vintermånaderna ökat med 14 procent sedan 2013. Men här har man inte kunskap om vilka sorts gäster det är.

–Vi har begärt in siffror från 2016 för att kunna mäta och se tendenser när det gäller just konferenser. Och vi fortsätter att trycka på att det är under lågperioder, det är då det verkligen finns kapacitet, säger Jennie Renström.

Organisationen Svenska Möten ägs av sina 130 medlemmar som består av olika mötesplatser. De konstaterar i en undersökning att efter flera års stagnation ökar antalet konferenser med övernattning igen. Försäljningen ökade med totalt 16 procent under fjolåret, konferenser med övernattning ökade nio procent jämfört med året innan.

–Siffrorna tyder på att allt fler inser att det personliga mötet är ett av de viktigaste managementverktygen för företag. Det vi ser nu är ett trendbrott mot den ökning av dagkonferenser som vi har haft i storstadsområdena under flera år. Nu ökar konferenser med övernattning med övernattning utanför storstäderna igen, säger Sylvia Nylin, vd på Svenska Möten.

Nyligen presenterade HUI Research en rapport om kommunala turismeffekter på uppdrag av Destination Uddevalla. I den framkommer det att 18 procent av antalet gästnätter i Uddevalla bestod av konferensgäster. För hela riket är den summan nio procent och för Västra Götaland åtta procent.

ANNONS

Turistrådet ägs av regionen

Turistrådet Västsverige som bildades 1999 är ett offentligfinansierat aktiebolag utan enskilt vinstintresse. Bolaget ägs av Västra Götalandsregionen. Verksamheten syftar till att driva besöksnäringsutveckling i samverkan med inhemska eller internationella partners och öka konkurrenskraften hos regionens företag.

Turistrådet har en politisk styrelse som representerar hela verksamhetsområdet, d.v.s. Bohuslän, Dalsland, Västergötland och Göteborg. Bolaget leds av en verkställande direktör som rapporterar direkt till styrelsen.

Bolagets inre verksamhet kan grovt delas in i tre delar: Strategisk utveckling, Marknad & Kommunikation och Företagsutveckling.

Källa: Turistrådet Västsverige

ANNONS