– Man får träna ett par gånger innan man får till ett perfekt lyft, säger Karl-Olof Niklasson. Idag demonstrerar han luftkuddarna på Sol, vind och vatten-evenemanget i Lysekil.
– Man får träna ett par gånger innan man får till ett perfekt lyft, säger Karl-Olof Niklasson. Idag demonstrerar han luftkuddarna på Sol, vind och vatten-evenemanget i Lysekil.

Luftkuddar ska rädda liv

I helgen miste tre personer livet och ett femtontal skadades när en bil kolliderade med en buss på E4 utanför Piteå. Men enligt Karl-Olof Niklasson på Lysekilen AB som tillverkar de luftkuddar som användes vid räddningsarbetet kunde det ha slutat ännu värre.

ANNONS
|

– När folk sitter fastklämda är det direkt livsavgörande att man kan lyfta fordonet på ett säkert sätt, säger han.

Den vita Forden ligger voltad på en åker utanför Lyse och föraren hänger livlös upp och ner. Lyckligtvis är det bara en docka som Karl-Olof Niklasson och hans kollegor använder för att demonstrera hur ett räddningsarbete kan gå till.

– Först och främst måste sjukvårdarna stabilisera personen och få på den en stödkrage. Sedan kan man börja tänka på att få ut honom, säger Karl-Olof Niklasson.

Tiden avgörande

Vid olyckan i Piteå hade bussen hamnat på sidan och räddningspersonalen använde förstärkta luftkuddar för att lyfta fordonet och få loss fastklämda passagerare, berättar Karl-Olof Niklasson.

ANNONS

– Tiden är helt avgörande vid räddningsarbetet och det är inte alltid det går att komma till med kranar och vajrar. Dessutom blir det ett mycket mer kontrollerat lyft med sådana här kuddar. Det är viktigt så att man inte skadar den som sitter fastklämd, säger han.

Formen det unika

Idag sysselsätter Lysekilen och arbetet med luftkuddarna tre personer men Karl-Olof Niklasson hop-pas att företaget ska växa.

– Idag finns våra kuddar i Sverige, Norge, Finland, Spanien och Afghanistan och vi ser ett ökat intresse internationellt. Det svåraste är att övertyga branschen om att våra kuddar, tack vare kilformen, lyfter bättre än konkurrenternas. Även om lyftkraften i våra kuddar är lägre fungerar de bättre eftersom de inte sjunker ner i marken, säger Karl-Olof Niklasson.

ANNONS