Som på räls. Under 2015 skeppades det in 11000 ton järnvägsräls till Sverige via Lysekils hamn.
Som på räls. Under 2015 skeppades det in 11000 ton järnvägsräls till Sverige via Lysekils hamn.

Mer järnvägsimport över Lysekils hamn

Hamnledningen i Lysekil räknar, efter nya förhandlingar, med återupptagen import av järnvägsräls till Sverige över hamnen.

ANNONS
|

Under 2015 kom det 11 000 ton järnvägsräls till Sverige från Tata Steels stålverk i England, via Lysekil. Och att stålverket valde Lysekil var då en liten sensation.

– Men vi har de rätta förutsättningarna för att klara de tunga transporterna, säger hamnens vd Dan Eriksson, som formellt ersatte Tor Carlsen på den posten 1 september.

Det är Trafikverket som importerar järnvägsräls till upprustningen av järnvägarna som pågår runt om i landet. Rälsen tillverkas av Tata Steel som gjuter rälsen vid två anläggningar - en Frankrike och en i England. Bakom förhandlingarna som ledde fram till att Lysekils valdes, låg Tor Carlsen med personal.

ANNONS

– Från hamnen kör vi rälsen på Lysekilsbanan till Rälsen till Sannahed (mellan Kumla och Hallsberg) där längderna svetsas samman till längder om 420 meter, berättar han.

Importen av räls till Sverige beräknas pågå till 2021 och omfatta omkring 10 000 ton räls per år.

– Men ska ju inte ta ut något i förväg. Men som hamn ligger vi bra till och vi har utrymme för mer gods, konstaterar Dan Eriksson.

Under 2016 beställde Trafikverket en annan typ av räls än den som tillverkas av Tata i England. Därför kom den från Frankrike med tåg till Sverige, i stället för att skeppas in via Lysekils hamn från England. Samtidigt under året har Lysekils hamn satt rekord i form av utskeppad granit från Bohuslän.

– Vi talar om 11-12 000 ton granit för helåret i år. Det är 11 år sedan vi hade den omfattningen på granitutskeppningen. Så man kan säga att den i ton har ersatt järnvägsrälsen under 2016, säger Tor Carlsen.

Mellan Bohusbanan och Lysekils hamn går Lysekilsbanan som visserligen klarar godsvagnar lastade med tung järnvägsräls, men har ändå upprustningsbehov. Västra Götalandsregionen ha tydligt sagt ifrån, att man önskar att Lysekilsbanan ska får finnas kvar. Mot detta har Trafikverket stått, som haft den på sin nedläggningslista. Och de motstående intressena fortsätter att diskutera framtiden.

ANNONS

ANNONS