Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Foto: Spetsmark/Björk

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Personalkaoset som bromsar Lysekil

"Hade varit bättre att stänga avdelningen".

Fakturor har hamnat på hög och Lysekilsbor väntar på besked om kolonilotter. Samtidigt beskriver personal avdelningen mark och gata på Lysekils kommun som ett sjunkande skepp. Detta på grund av stor omsättning på personal, sjukskrivningar och personal som slutat i ren protest.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Lysekilsbor drabbas

Rutinerna för hur lekplatserna i Lysekil ska kollas har brustit och en lekplats har fått stänga på grund av säkerhetsrisken. Och för att lösa parkeringsproblemen på sommaren när både sommargäster och Lysekilsbor vill stanna bilen ska lösas med en parkeringsstrategi. Men den har inte påbörjats.  

Samtidigt står folk i kö till kolonilotterna i Dalskog men odlingsplättar håller på att växa igen. Vem som står i tur till en lott är oklart. Det här är exempel på ärenden som hamnat på hög på avdelningen mark och gata. 

Kritik om fakturering

Det var efter en revisionsrapport som visade att arbetet med fakturor halkade efter som Bohusläningen började titta närmare på hur det är på avdelningen mark och gata. Det hette förut utvecklingsenheten och ligger under samhällsbyggnadsförvaltningen. 
 Det handlar bland annat om pengar Lysekilsbor betalar för arrenden för sjöbodar och bryggor. Så sent som i april kom rapporten där revisorer riktar stark kritik mot hur faktureringen skötts. 

– Det var ingen ordning i register, det saknades och det fanns brist i rutinerna, berättar Mikael Pehrsson som är ordförande i kommunrevisionen. Granskningen gjordes av utomstående revisorer på kommunrevisionens uppdrag. 

– Förklaringen var att det var sjukfrånvaro men när man tar in vikarier så ska det finnas ett system och rutiner för dem att gå vidare med, säger Mikael Pehrsson. 

Flera slutade

Personal Bohusläningen kontaktat beskriver att avdelningen mark och gata varit underbemannad i flera år. På mindre än två år slutade flera personer som nyanställts och personal sjukskrevs. Konsulter har tagits in men när folk har slutat har det påverkat arbetet på en avdelning som redan är liten. Ärendena har hamnat på hög och idag är få kvar av den ordinarie bemanningen. 

– Vi kan inte ge en bra service till våra invånare. Bilden av vår enhet är att vi inte levererar och har attitydproblem. Men det är fel. Vi har varit så överbelastade under en väldigt lång tid att vi inte kunnat leverera. Vi i personalen har fått ta skulden och ledningen har fått gå fri. 

– Vi har haft orimligt mycket att göra men inte fått stöd från arbetsgivaren. 
Problemen har till slut blivit så stora att personal sagt upp sig. Andra har gått in i väggen. 

– Man har aldrig kunnat sätta rutiner. Den dagliga verksamheten har ätit upp oss. Arbetsbelastningen är största problemet och har gjort mig skörare och skörare. Det som tog knäcken på mig var personalbristen de två senaste åren när personal började droppa av, berättar en person.

Facket har varit inkopplat och vissa saker i organisationen på avdelningen har förändrats. Men de personer tidningen pratat med har inget större hopp om att det ska lösa situationen utan tror att problemen komma att upprepas. Detta eftersom flera ur ordinarie personalen inte jobbar kvar. 

Kan det inte vara så att arbetsgivaren faktiskt gjort de åtgärder de kan?
– Man har gjort vissa försök men det finns ingen vilja. Man agerar när man är av nöden tvingad, svarar en person. 

– Det åtgärdar aldrig ursprungsproblemet - bristen på personal, fyller en annan i. 

Men det kanske är svårt att rekrytera?
– Visst det är svårt att rekrytera men det är svårare att behålla och där brister det. När man fått in någon innanför tröskeln så måste man få personalen stanna genom att vara en attraktiv arbetsplats. Men där brister man kapitalt.

Vill stänga avdelningen

Efter sommaren ska kommunen ge svar till revisionen om hur arbetet med fakturor ska förbättras. Och under våren ska alla lekplatser besiktigas och problem åtgärdas. 

Personal tidningen pratat med tror att den bästa lösningen är att helt stänga ned avdelningen under en tid för att kunna öppna när man är på fötter igen.  

– Det hade varit bättre att stänga ned avdelningen så vi har tid att ta fram de strukturer som behövs och titta på den psykosociala arbetsmiljön.