Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Gillar segling. Georg Iseland, Ingemar Melin och Bosse Samstrand lägger ner mycket tid på att hålla fartyget Kvartsita i bra skick.

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Skonaren Kvartsita rustad för fler turer till havs

Nu har säsongen åter startat för skonaren Kvartsita. Fartyget kommer i år delta i flera större seglingar i Sverige och andra länder. Kvartsita deltar bland annat i kappseglingstävlingen Nordisk seglats.

– Det här är en av de större seglingarna som vi deltat i den här sommaren, säger Bosse Samstrand, sekreterare i föreningen Kvartsita.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Nordisk seglats på Skagerrak och Kattegatt är en tävling för skolskepp och skutor från Sverige, Norge och Danmark som pågått sedan 1990. Årets tävling startar i danska Hobro den 29 juni och fortsätter sedan till Öckerö, norra Bohuslän och avslutas i Kragerö i Norge den 12 juli. Fartygens besättningar består till stor del av ungdomar.

– Ett syfte med tävlingen är att ungdomar från de här tre länderna ska få möjlighet att träffa varandra, säger Bosse Samstrand.

Årets säsong för Kvartsita har inletts och fartyget har redan lämnat hemmahamnen i Fiskebäckskil flera gånger. Den närmaste tiden väntar ytterligare ett antal seglingar. Det handlar bland annat om dagsturer för föreningens medlemmar, prova på seglingar och seglingar för konfirmander.

– I år kommer det konfirmander från Stenungsund som ska vara ombord på Kvartsita i fem dagar, säger Ingemar Melin, ordförande för Stiftelsen Skaffökuttern som äger själva fartyget och en mindre fastighet i hamnen i Fiskebäckskil.

En nyhet i år är att föreningen ordnat en segling för ett antal barn och ungdomar som av olika anledningar inte har så stora möjligheter att åka på semester. Ett antal lokala företag är med och sponsrar den här satsningen.

– Det var min idé att göra en sådan satsning, berättar Bosse Samstrand.

Kvartsita byggdes på AB Holms skeppsvarv i Råå söder om Helsingborg 1945. Föreningen Kvartsita köpte fartyget 1986 som då hette Bono och ett omfattande arbete med att bygga om fartyget inleddes.

Sedan dess har det satsats en hel del pengar på att bygga om och renovera skonaren.

– Det behövs ungefär 400000 kronor om året för att hålla fartyget i ett bra skick, säger Ingemar Melin.

Bidragen för att hålla Kvartsita i ett bra skick har bland annat kommit från Thordénstiftelsen, Riksantikvarieämbetet och Statens maritima museer. Varje år läggs en hel del tid ner på att göra i ordning fartyget.

– De senaste åren har det kostat närmare en miljon att göra i ordning styrbordssidan och en del arbete återstår, säger Ingemar Melin.

Nästa större projekt blir att byta ut en av toppmasterna på grund av att det påträffats några sprickor.

– Det är alltid något som måste åtgärdas på den här typen av fartyg, säger Ingemar Melin.