Stort intresse för skärgårdsturer i 1800-talsmiljö

För två år sedan gjorde Svenska Västkustlinjen en satsning som gör det möjligt att åter åka skärgårdsbåt från Göteborg till Strömstad. Intresset för den satsningen var stort. I år planeras inte mindre än 24 turer.

ANNONS
|

– Den här trafiken lades ner i början av 60-talet och för ett par år sedan valde vi att starta upp den igen på försök, säger Michael Gilleskog, försäljningschef på Svenska Västkustlinjen. 2015 gjorde vi åtta turer och det visade sig att intresset var stort. Förra sommaren genomfördes 16 turer. Den första tredagarsturen för i år startar nu på söndag.

Det är fartyget MS Skärgården som används på tredagarsturen mellan Göteborg och Strömstad med stopp i Lysekil och Tanumstrand. Rederiet äger också fartygen Svea af Bohuslän och Ellen af Bohuslän som kommer att användas för trafik i skärgården utanför Fjällbacka den här sommaren.

ANNONS

Under onsdagen lade Ellen af Bohuslän till i Lysekil.

– En sak som är viktig för oss är att kunna visa upp kusten i Bohuslän på ett bra sätt, säger Per Abrahamsson, skeppare på fartyget m/s Ellen af Bohuslän.

Det här fartyget byggdes 1885 av Motala mekaniska werkstads AB och var från början ett ångfartyg som sedan byggdes om och fick en motor.

Fartyget användes under flera år för transport av timmer längs kusten i Norrland men byggdes 1979 om för transport av passagerare till Visingsö. 1980 hyrdes fartyget in för att transportera passagerare efter att Tjörnbron rasat. 2014 döptes fartyget om till Ellen af Bohuslän och sattes in i trafik längs kusten i Bohuslän.

– En viktig sak handlar om själva inredningen, säger Per Abrahamsson, som jobbar på fartyget. Det vi har gjort är att skapa en inredning som påminner om hur det såg ut på 1800-talet.

Fåtöljerna och bänkarna är i vinrött med små vita prickar, panel och bord i mörkt trä och på väggarna finns det ett antal lampor med vita skärmar.

– Det vi ägnar oss åt är att kunna erbjuda kortare eller längre turer i skärgården i Bohuslän, säger Filip Abrahamsson.

ANNONS