Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Denna artikel ingår för dig som är kund.

Trafikverket: Lysekilsbanan bör läggas ned

Allt mer tyder på att Lysekilsbanan kommer att läggas ner. Under måndagen besökte en delegation från Trafikverket de ledande politikerna i Lysekil och det besked som gavs var att dra in underhållet på banan.

– Vår uppfattning är att det nu är dags att ta ett sådant steg, säger Håkan Wennerström, regional trafikdirektör på Trafikverket. Ett sådant förslag ska presenteras för styrelsen för Trafikverket någon gång under hösten. Det är inte så att Trafikverket på regional nivå och riksnivå har olika uppfattningar i den här frågan utan vi har samma syn på saken. Däremot vet jag inte vad styrelsen tycker om vårt förslag.
Det var flera personer som deltog på mötet under måndagen, bland annat kommunalrådet Jan-Olof Johansson (S) och oppositionsrådet Ronald Rimbrant (Lp). Trafikverkets representanter var Håkan Wennerström och Patrik Alenklint.
Det som diskuterades var Lysekilsbanan som inte haft någon ordinarie trafik sedan våren 2010 och persontrafik sedan slutet av 1981.
Det som händer nu är att det först ska vara en intern och en extern remissomgång under några månader innan frågan tas upp i Trafikverkets styrelse till hösten. Det som styrelsen ska diskutera är om underhållet ska dras in eller inte.
Sedan ska järnvägen ligga i träda i tre år enligt järnvägsförordningen innan den slutligen kan läggas ner.
– Vi diskuterade den här frågan för tre år och då uppvaktades också den dåvarande generaldirektören för Trafikverket, säger Håkan Wennerström. Vid det tillfället presenterades företrädare från Lysekil 14 olika förslag när det gällde lokal trafik på Lysekilsbanan. Det är bara regionens försök med persontrafik som genomförts. Det finns fortfarande möjlighet att rädda järnvägen de närmaste åren. Men om det inte händer något kommer vi att föreslå att banan läggs ner.
Håkan Wennerström vill också lyfta fram kostnaden för Lysekilsbanan. Enligt honom har det satsats närmare 50 miljoner kronor på att underhålla banan sedan 2010 då godstrafiken upphörde.
Oppositionsrådet Ronald Rombrant (Lp) är inte förvånad över planerna på att dra in järnvägsunderhållet.
– Jag kan konstatera att Trafikverket haft stort tålamod med oss, säger han. Det här kan bli något positivt för kommunen på sikt. Det innebär bland annat att det finns möjlighet att få en gång och cykelbana genom hela kommunen. Det innebär också bättre möjligheter än tidigare när det gäller stadsplanering i södra hamnen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på bohuslaningen.se

Socialdemokraterna, Centern, Folkpartiet och Moderaterna, som ingår i den styrande minoriteten i kommunen, vill bevara Lysekilsbanan.
– Vi jobbar hela tiden för att få fler kunder till hamnen och för Lysekils del är det bäst att järnvägen får vara kvar. Samtidigt har vi förståelse för Trafikverkets uppfattning med tanke på hur trafiksituationen sett ut på senare år.
Håkan Smedja (V), som sitter i fullmäktige, är kritisk till Trafikverkets beslut.
– Jag är inte förvånad över beslutet men jag tycker att det är dåligt, säger han. Alla järnvägar i Sverige behövs om vi ska nå målet att Sverige ska bli fossilfritt fram till 2030. En anledning till att Lysekilsbanan inte längre används beror på att en hel del gods flyttat över från järnväg till landsväg. Kostnaderna för godstransporter på järnväg har hela tiden ökat samtidigt som priserna när det gäller transporter på landsväg i stort sett är oförändrade.