Nu har ett nytt förslag att lägga Lysekilsbanan dykt upp.
Nu har ett nytt förslag att lägga Lysekilsbanan dykt upp. Bild: Karl af Geijerstam

Vill driva Lysekilsbanan – men frågetecken finns

Nu har det dykt upp ytterligare en intressent som vill driva Lysekilsbanan. Företagaren och pensionären Rolf Oscarsson i Kungsbacka som står bakom företaget Swede Train AB tror att det går att driva tågtrafik mellan Lysekil och Falkenberg. Men flera frågetecken måste rätas ut.

ANNONS
|

– Jag har kontaktat Hallandstrafiken och Västtrafik för att undersöka om det finns något intresse för en sådan satsning, säger Rolf Oscarsson, som kommer från Lysekils kommun men som i dag är bosatt i Kungsbacka.

Han säger att vidare Hallandstrafiken ska diskutera förfrågan på ett styrelsemöte nästa vecka och att Västtrafik ska tas upp planerna för en diskussion. Gösta Bergenheim, ordförande i Hallandstrafiken, känner till planerna.

– Men vi vill se lite mer konkreta planer innan vi går vidare med detta, säger han.

– Den tanke vi har är att bolaget ska verka för att det ska kunna bli järnvägstrafik mellan Lysekil och Falkenberg med stopp i exempelvis Varberg, Åsa, Kungsbacka och Mölndal, säger Rolf Oscarsson.

ANNONS

Vill bevara namnet

I Swede Train AB senaste årsredovisning står att bolaget ska driva tågtrafik för gods och person. Men nettoomsättningen i bolaget 2017 och 2016 var noll och det är ingen verksamhet i bolaget just nu.

Påverkar inte detta trovärdigheten i dina planer?

– Jag betalar 7000 kronor om året för att kunna skydda företagsnamnet och nu kommer ett tillfälle jag har väntat på. Jag tycker det är viktigt att göra satsningar som har med miljön att göra. Nu är det meningen att vi ska starta verksamheten från noll. Det finns erfarna personer som kan tänka sig att leda bolaget, säger Rolf Oscarsson.

Swede Train AB har även varit involverade i andra projekt som har med järnväg att göra. I en artikel i Norrländska socialdemokraten från från den åttonde april 2006 presenterar bolaget planer på att starta trafik mellan Storuman och Köpenhamn.

– Vi blev motarbetade på ett sådant sätt vi valde att avsluta projektet, säger han.

Stora investeringar

Det har inte gått någon regelbunden godstrafik på Lysekilsbanan sedan våren 2010 och de försök som har gjorts när det gäller persontrafik har misslyckats. Men Rolf Oscarsson tror det går att få tillräckligt många intresserade av att pendla med tåg från Lysekil även om kostnaden för att rusta upp banan skulle uppgå till cirka 300 miljoner.

ANNONS

– Det går att få fram pengar för en upprustning om viljan finns och det finns fonder inom EU där det går att söka pengar, säger han.

ANNONS